Ketil Kjenseth (V): Ser kulturministeren noen utfordringer knyttet til rolleblandingen i å være eier av Norsk Tipping og enerettsinnehaver, spillregulator og -tilsyn samtidig, i en sak som dreier seg om transaksjonen av milliardspillet Extra, og hvorfor legger kulturministeren kun den ene partens (altså Norsk Tippings) forutsetninger og vurderinger til grunn i Prop. 13 L?
Begrunnelse
Kulturministeren er ansvarlig for den statlige politikken og forvaltningen av det norske pengespill- og lotterimarkedet. Dette innebærer å være både regulator og tilsyn. Samtidig eier kulturministeren det statlige aksjeselskapet Norsk Tipping gjennom å være dets generalforsamling.
Stortingsprp. 13L (2015-2016) Endringer i pengespilloven (andel av Norsk Tippings overskudd til helse- og rehabiliteringsformål) omhandler endringer i pengespilloven slik at en prosentandel av Norsk Tippings overskudd i framtiden skal tilfalle helse- og rehabiliteringsformål, formidlet via ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering. Dette som et vederlag for at ExtraStiftelsen overfører eierskapet til Extra-spillet til Norsk Tipping. Verdien av Extra- spillet, som årlig omsetter for 1 mrd. kr, vurderes i Stortingsprp.13L til kr 600 000.
Kulturdepartementet har gitt spilltillatelsen til ExtraStiftelsen alene. Spilltillatelsen er gitt med hjemmel i lotteriloven og lotteriforskriften, hvor det stilles vilkår for tillatelsen som ExtraStiftelsen oppfyller. Loven og forskriften bygger på en forutsetning om at det er innehaveren av spilltillatelsen som eier spillet og har rett til dets inntekter. ExtraStiftelsen legger derfor til grunn at stiftelsen alene i dag er eier av Extra-spillet.
Det foreligger en samarbeidsavtale mellom Norsk Tipping og ExtraStiftelsen om driften av Extra-spillet, som Kulturdepartementet har godkjent. I Stortingsprp. 13L er det to parter: Norsk Tipping og ExtraStiftelsen. Kulturdepartementet velger imidlertid å legge kun den ene partens (Norsk Tippings) forutsetninger og verdivurderinger til grunn, uten å problematisere dem. En av disse forutsetningene er at NTs kostnadsdekning har vært i henhold til avtalen, selv om dette er udokumentert. Derfor blir det heller ikke vurdert om ExtraStiftelsen gjennom årene har betalt riktig pris til Norsk Tipping for deres tjenester, noe som kan ha påvirkning på helseformålenes overskuddsandel fremover.
I pressemelding 26. februar 2015 på Regjeringens nettsider, står det at “Lotteritilsynet skal avgjere lotterisøknader”. Endringene i regelverket kom etter påtrykk fra ESA, som åpnet sak mot den norske stat basert på forskjellsbehandling av spillaktører. Man ønsket å imøtekomme ESA ved å avpolitisere avgjørelsene om hvem som skal få spilltillatelse og ikke.
Likevel skriver Kulturdepartementet i Stortingsprp. 13L at “Departementet vil ikke kunne tillate unntak fra omsetningsgrensene for private lotterier i fremtiden, og spillet Extra vil dermed ikke kunne videreføres uten endringer i eierskap og driftstillatelse”.