Geir Pollestad (Sp): Hvordan vil statsråden følge opp flertallspartienes forventning i budsjettavtalen om at Statkraft skal prioritere investeringer i fornybar kraft i Norge, og hvordan er dette i tråd med prinsippene for eierstyring slik disse er nedfelt i Meld. St. 27 (2013-2014) og Innst. 140 S (2014-2015)?
Begrunnelse
Regjeringen la i Prop. 40 S (2014-2015) opp til en total styrking av egenkapitalen i Statkraft SF på 10 milliarder kroner. En enstemmig komite sluttet seg til dette i Innst. 108 S (2014-2015).
I budsjettavtalen presentert 23.11.15 mellom FrP, H, KrF og V går man bort fra forslaget om å styrke selskapets finansieringsevne gjennom redusert utbytte med 5 milliarder kroner i planperioden (2014-2018). Utbyttet skulle reduseres med til sammen 5 milliarder kroner i 2016, 2017 og 2018.
Flertallspartiene varsler en merknad i budsjettavtalen der det blant annet sies: "Det vil være opp til selskapet å ta stilling til hvordan investeringsplanen skal tilpasses de finansielle rammene, men det legges til grunn at fornybar kraft i Norge prioriteres."
Det er vanskelig å se at formuleringen "..det legges til grunn at fornybar kraft i Norge prioriteres" som noe annet enn en klar forventning om hvilke prosjekt Statkraft skal prioritere. Det er etter prinsippene for eierstyring ikke naturlig at Stortinget legger seg borti hvilke prosjekter i planen som skal realiseres.
Dette bekreftes også av at komiteen i Innst. 108 S (2014-2015) ikke pekte på enkeltprosjekter som komiteen mente var særlig viktig. Det er like fullt klart at man ved stortingsbehandlingen mente at realisering av vindkraft i Midt-Norge var særlig viktig.
En merknad fra Stortinget binder ikke Statkraft SF og det vil derfor være naturlig at statsråden avklarer hvordan merknaden fra departementets side skal følges opp innenfor prinsippene for statlig eierskapsutøvelse.