Per Olaf Lundteigen (Sp): Kan statsråden bekrefte at en universitetsutdannet pedagog som styrer i barnehage vil kunne bidra til kompetanseheving og økt status blant barnehageansatte i tråd med Kunnskapsdepartementets strategi, eller er det regjeringens intensjon å hindre universitetsutdannede pedagoger i å være styrer i barnehage, med mindre de har studert i utlandet?
Begrunnelse
Det synes å være bred enighet om at en god barnehage avhenger av personalets kompetanse, og at barnehagene har en nøkkelrolle når det gjelder tidlig innsats for å hindre frafall i skolen. Den private, ideelle barnehagen Røkeberg Kultur- og Naturbarnehage i Vestfossen ansatte i juni 2015 en universitetsutdannet lektor med både 90 vekttall pedagogikk, praktisk pedagogisk utdanning, spesialpedagogikk, utviklingspsykologi og 15 års erfaring som lærer for barn med behov for spesielt tilpasset undervisning, som faglig sett fungerer på 1. trinn. Han har betydelig kompetanse i samhandling med helsestasjon, barnevern, pedagogisk-psykologisk tjeneste og skolen, og erfaring nok til å veilede personalet i å fange opp barn med spesielle behov så tidlig som mulig. Disse er alle viktige oppgaver for en styrer i barnehage.
Kommunen og Fylkesmannen i Buskerud mener at lektoren ikke er kvalifisert som styrer i barnehage, med begrunnelse i at de mener han mangler barnefaglig kompetanse etter Barnehagelovens § 17, og at videre studium i barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk ikke vil være kompetansehevende, ettersom han ikke har formelle kvalifikasjoner på høgskolenivå for undervisning fra 1. trinn.
Forskrift om godkjenning av kvalifikasjoner åpner for at lærere eller barnehagelærere med utdannelse fra utlandet vil kunne jobbe som barnehagelærer eller pedagog uten godkjenning, dersom barnehagen allerede har dekket bemanningsnorm for barnehagelærere.
I følge Strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020 skal regjeringens mål være å rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen, heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen og øke status for arbeid i barnehage.
Styrers kompetanse er nødvendig for at barnehagen skal kunne sette i gang og lede refleksjons- og læringsprosesser i organisasjonen. Forskning viser at man med dagens pedagogtetthet ofte oppnår en utvanning av barnehagelæreres kompetanse, noe som kan motvirkes med god pedagogisk tyngde i ledelsen. Det vil også frigjøre flere barnehagelærere til daglig samspill med barn og veiledning av assistenter. Det burde ikke være tvil om at en universitetsutdannet pedagog i barnehagens ledelse kan bidra til kompetanseheving og økt status for arbeid i barnehager.
Ved behandling av Ot.prp.nr.72 (2004-2005), jf. Innst. O. nr. 117 (2004-2005), uttalte flertallet i familie- og kulturkomiteen om kompetansekravene til styrere og pedagogiske ledere at:
"(...) For å gi kommunene og andre eiere noe større fleksibilitet enn de har i dag, samtidig som grunnleggende kvalitetshensyn ivaretas, foreslås det å åpne opp for andre utdanningsgrupper med relevant utdannelse på høgskolenivå."
I de fleste andre sammenhenger er høgskolenivå lik universitet.
Det er imidlertid åpenbart at dagens regelverk praktiseres slik at det stenger ute kompetanse som vil være ønskelig i henhold til regjeringens ønske om kompetanseheving og et rikt mangfold av barnehager. Lovteksten praktiseres som ett absolutt krav til høgskoleutdanning selv om hensikten var å sikre høgskoleutdanning som minstekrav.