Abid Raja (V): Vil statsråden se på tiltak for å verne matjord i forbindelse med utbygging av nytt dobbeltspor fra Sandbukta til Såstad?
Begrunnelse
I Rygge kommune finnes mye av Norges viktigste matjord, og spesielt er grønnsaksproduksjonen stor i denne kommunen. Jernbaneverket planlegger Nytt dobbeltspor fra Sandbukta til Såstad, inkl. ny stasjon i Moss. Dette er et viktig prosjekt for innbyggerne i Moss og Rygge. Det er også et viktig prosjekt for å få full effekt av Follobanen og kunne gjennomføre en kraftig forbedring av togtilbudet på Østfoldbanen.
Jernbaneverket legger til grunn at planprogrammet for Sandbukta-Moss-Såstad fastsettes i 2015, slik at reguleringsplanprosessen kan avsluttes i løpet av 2016 - noe som er en forutsetning for byggestart i 2018.
Den nye jernbanen skal gå i tunnel fra Moss til Rygge. Og tunnelåpningen er planlagt ved tunet på storgården Carlberg. Denne eiendommen ligger midt i Landskapsvernområdet Værne Kloster. Den planlagte traseen vil få enorme konsekvenser både for det nasjonale landskapsvernområdet, og for fremtidig drift av den beste matjorda i Norge.
Samtidig har Stortinget nylig styrket jordvernet gjennom en helhetlig jordvernplan, hvor et av hovedgrepene er å senke den årlige omdisponeringen av matjord fra 6000 til 4000 dekar pr. år innen 2020. Dette prosjektet alene vil dele en gård på 1000 dekar i to, og flere av jordstykkene vil bli ødelagt som følge av utbyggingen.
Dersom man forlenger tunnelen med om lag 700 meter vil man kunne verne om matjorda ved å legge tunnelen i en forlenget kulvert.
En slik kulvert vil også redde landskapsvernområdet.