Sverre Myrli (A): Stortinget har fattet vedtak om at regjeringen skal legge fram en helhetlig vurdering av taxfree-ordningen i inneværende stortingsperiode. Inntekter fra taxfree-salg på flyplasser bidrar i dag til avgjørende finansiering av flyplassene i landet.
Hva er status i arbeidet med å foreta en slik vurdering, og hvordan vil helse- og omsorgsministeren ivareta de luftfarts- og transpolitiske hensynene i dette arbeidet?
Begrunnelse
Ved behandlingen av Dokument 8:83 (2013-2014) fattet Stortinget følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig utredning av taxfree-ordningen i inneværende stortingsperiode, inkludert en gjennomgang av de sosialpolitiske perspektivene.»
I dag er Avinor selvfinansierende og får ingen faste tilskudd fra staten. Selskapet har primært to inntektskilder: avgifter fra flyselskapene og kommersiell virksomhet på flyplassene. Den omsetningsbaserte husleien som kommer fra Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfree-butikkene på flere flyplasser, er på om lag 2,5 mrd. kroner årlig. Dette utgjør en svært viktig del av finansieringen av flyplassene i Norge.
Avinor driver 46 flyplasser i Norge. Av disse er det kun sju som går med overskudd. Det betyr at de 39 andre flyplassene er avhengig av overskuddet ved de sju for å opprettholde drift. Driften av de private flyplassene Torp og Rygge er også avhengig av taxfree-salget.
I Dokument 8:83 (2013-2014) sier forslagstillerne at kortbanenettet kan komme under kraftig press de kommende årene. Det vises til at Avinor har fått i oppdrag å gå gjennom flyplasstrukturen frem til rullering av Nasjonal transportplan, og at Avinors inntekter fra taxfree-salg er omtrent like store som trafikkinntektene. Finansieringen av flyplassene er altså et vesentlig element i taxfree-ordningen.
De som i representantforslaget ønsker at Vinmonopolet skal overta taxfreesalget sier (Dokument 8:83 S (2013-2014)) følgende:
«En forutsetning for en overtaking av taxfree-ordningen må derfor være at Vinmonopolet forholder seg til Avinor på samme vilkår som dagens leietaker for å drive taxfreesutsalg.»
Med dette antas det at det ligger en erkjennelse av at taxfree-ordningen må fortsette, selv om andre aktører skulle overta salget når kontraktsperioden for TRN går ut i 2022. Dette må da også bety at Vinmonopolet må levere et tilbud og konkurrere med andre som leverer tilbud for ny anbudsperiode for at inntektsgrunnlaget til Avinor ikke skal bli svekket.