Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hvordan vil samferdselsministeren sikre like konkurransevilkår mellom eksisterende løyvehavere i taxi-næringa og nye taxi-aktører som Uber og Haxi?
Begrunnelse
Siden deltjenesten Uber startet opp med persontransporttjenester i Oslo i november har det kommet sterke reaksjoner fra mange hold. Uber ble politianmeldt i Oslo, og i Stavanger etterforskes den mer nasjonale persontransporttjenesten Haxi. Flere av sjåførene har fått forelegg og bilbruksforbud fordi tjenesten ikke tilfredsstiller norske lover og forskrifter. Dersom man transporterer folk for betaling skal man ha løyve eller kjøreseddel.
Uber og Haxi utfordrer den bestående taxi-næringa, men sier selv at de ønsker å bli en del av det ordinære persontransportmarkedet. Alt tyder derfor på at disse tjenestene er kommet for å bli om vi liker det eller ikke fordi tjenestene de leverer oppleves som godt tilgjengelig for publikum. Forutsetningene for å unngå konflikter og bråk er at konkurransen foregår på like vilkår. Taxi-næringa må for eksempel betale moms, ha taksameter, betale skatt og registrere turer. Regjeringen arbeider med nytt regelverk for taxinæringa, men det er svært beklagelig at dette ser ut til å trekke ut i tid. For den bestående taxi-næringa er dette uakseptabelt. Dette handler om å sørge for et lovverk som sikrer like konkurransevilkår og til syvende og sist om levebrødet for mange taxisjåfører.