Jan Arild Ellingsen (FrP): Sagaen om våre NH 90 helikopter fortsetter uten at det ser ut til å være en optimal løsning nært forestående.
Når forventer statsråden at samtlige NH 90 helikopter er fullt ut operative i henhold til spesifikasjonene som forelå ved inngåelse, og eller vurderer statsråden å avvikle hele denne tragiske anskaffelsen en gang for alle?
Begrunnelse
Dersom jeg husker riktig, ble kontrakten med NH Industries inngått i 2001, med planlagt leveringstid i perioden 2005-2008. Det har ikke skjedd. Det er mulig at jeg husker feil, men jeg mener å huske at det første ankom i 2011 uten en gang å være den riktige maskinen jf. våre krav. Det var vel heller slik at Italia ga oss noen for å vise handlekraft, samtidig som de lovte at ting etterhvert skulle bli bra. Etter mitt skjønn er hele anskaffelsen en politisk tragedie. Aller mest fordi den viser at vi mangler handlekraftige politikere som kunne satt stopper for dette. I dag, mer enn 15 år etter at kontrakten ble inngått er helikoptrene fortsatt ikke fullt ut operative. I følge personer jeg har snakket med uttalte GIL (Generalinspektøren for Luftforsvaret) før jul at han hadde personalet som skulle til, men helikoptrene fungerte ikke som forutsatt. Dette rammer omdømmet til Forsvaret, det rammer funksjoner som var forventet skulle bli ivaretatt med de nye NH 90 maskinene og det rammer samarbeidet NATO land imellom. Jeg ser derfor frem til å høre hvilke løsninger statsråden ser for seg.