Ruth Grung (A): Haraldsplass Diakonale Sykehus jobber aktivt med å bedre samhandlingen med fastlegene. De møter stadig på systemhindringer i utvikling av elektronisk samhandling. Det er stor vilje og engasjement for å bidra til en utvikling som vil gi bedre pasientbehandling og bruk av helseressurser. Men treghet i sentrale ledd går sterkt utover motivasjonen og evnen til å få alle til å delta.
Hvordan kan ministeren bidra til at systemfeil raskere kan følges opp og dermed bidra til økt gjennomføringskraft?
Begrunnelse
Haraldplass Diakonale Sykehus er en av de første store sykehus som etablerte direkte kontakt med sine fastleger. Det er også etablert et eget miljø for å videreutvikle EPJ og elektronisk samhandling. Jeg var til stede på et fellesmøte i januar og det kom frem ulike systemhindringer som de opplevde at det var svært byråkratisk og tungrodd å få rettet opp.
Jeg fikk ulike eksempler på slike hindringer. Som at når en lege skriver ny eresept for å oppdatere pasient- og samarbeidspartnere om korrekt dosering fører det til at pasienten må betale mere på apotek når blå resepter ikke har samme forskrivningsdato. Pasienten ber derfor legen skrive alle blåresepter på ny med ny felles dato, med det resultat at alle ereseptformidlere spammes for multiple forskrivninger. Det kunne lett løses med at HELFO fjernet kravet om ny egenandel for slike tilfeller.
Sykehusleger og legevaktsleger får stadig krav om samtykke i e Resept som hemmer arbeidsflyt og oppleves som meningsløst. De kan slå opp i Kjernejournal med omtrent samme opplysninger uten samtykke. Resultatet er at reseptformidleren ikke blir brukt.
Kjernejournal kan ikke brukes uten et kurs som ingen finner eller blir "stoppet" når de klikker på kjernejournalikonet i EPJ.
Digital dialog med innbygger må gjøres gratis, mens kontakt per post eller telefon honoreres.
Helse Norge - test pasient er ikke tilgjengelig og dermed er det ikke mulig å pilotere brukeropplevelsen til pasientene og dermed forbedre dem.