Audun Lysbakken (SV): Hva var det ved forsøksordningen med økt lærertetthet i ungdomsskolen som gjorde at statsråden mente det ikke var nødvendig å prioritere en evaluering, og mener han at denne beslutningen harmonerer med anbefalingene for embetsverket?
Begrunnelse
I et svar på et skriftlig spørsmål fra undertegnede skriver kunnskapsministeren 23. februar at han «valgte å ikke prioritere en omfattende følgeevaluering» av tilskuddsordningen for økt lærertetthet i 2014. Dette valget ble tatt til tross for at forsøksordningen må kunne betegnes som omfattende: Den strekker seg over fire år, virker i alle landets fylker og koster om lag 1.5 mrd. kroner å gjennomføre.
Kravet til gjennomføring av evalueringer er fastsatt i Reglement for økonomistyring i staten (§ 16) der det heter at «alle virksomheter skal sørge for at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om effektivitet, måloppnåelse og resultater innenfor hele eller deler av virksomhetens ansvarsområde og aktiviteter». Det finnes ikke noen spesifikke bestemmelser om evalueringer av forsøksprosjekter, om det skal gjennomføres evalueringer bestemmes bl.a. ut fra risiko- og vesentlighetsvurderinger. Ifølge Finansdepartementets veileder til gjennomføring av evalueringer, kan slike vesentlige forhold for eksempel være at forsøket er kostbart, berører mange enkeltmennesker eller har karakter av forsøk og nytenkning.