Bård Vegar Solhjell (SV): Nansensenteret (NDC) i Skopje har siden 2008 jobbet med utviklingen av en utdanningsmodell for å fremme integrering i Makedonia. Konseptet er nå inkludert som del av offisiell makedonsk utdanningspolitikk, etter at utdanningsministeren ba NDC Skopje utvikle en modell for bruk i skoler i landet. Etter positive signaler, mottok senteret brev 7. mars om at de likevel ikke vil motta støtte.
Vil utenriksministeren revudere sin beslutning, i lys av de store positive ringvirkningene en begrenset økonomisk støtte kan ha?
Begrunnelse
Nansensenteret i Skopje (NDC Skopje) har siden 2008 jobbet med utviklingen av en utdanningsmodell (inter-cultural education) for å fremme integrering i Makedonia. NDC Skopje gjennomfører i dag utdanningsprogrammet i flere kommuner i Makedonia, og driver i tillegg et opplæringssenter av lærere. Modellen er evaluert av internasjonale eksperter og er nasjonalt og internasjonalt anerkjent som en kvalitativ, effektiv og integrerende skolemodell.
I 2015 ba den makedonske utdanningsministeren NDC Skopje om å utvikle et «Consept for Intercultural Education» basert på NDC Skopjes modell for integrert utdanning. Konseptet er nå inkludert som en del av offisiell makedonsk utdanningspolitikk. NDC Skopje har også blitt bedt om å bistå med utdanning og kompetansebygging i departementet.
NDC Skopjes modell for utdanning testes nå ut i Sør-Serbia og Bosnia Herzegovina, og senteret har blitt invitert av OSSE-kontoret i Kosovo til å utvikle lignende programmer der. Prosjektet har vunnet internasjonale priser, blant annet Max von der Stoel-prisen (2011) utdelt av daværende høykommissæren for nasjonale minoriteter i OSSE, Knut Vollebæk.
7. mars mottok NDC Skopje brev fra UD om at senteret likevel ikke får støtte grunnet budsjettkutt. Dermed står senteret uten finansiell grunnlag til å fullføre et svært viktig prosjekt i dets siste fase. Dette er et kutt som rammer alle søkere/partnere uten bindende avtale og skyldes reallokering av penger til å dekke utgifter i sammenheng med flyktningsituasjonen i Europa.
NDC Skopjes utdanningsprogram er blant de mest suksessrike integreringsinnsatser på Vest-Balkan. At makedonske utdanningsmyndigheter nå viser vilje til å gjennomføre programmet er et resultat av et målrettet og strategisk arbeid. Utdanningsministeren i landet understreker at NDC Skopje har en nøkkelrolle vis a vis myndighetenes mht. videre implementering. Han har henvendt seg eksplisitt til Norge og bedt om støtte til modellen. Modellen kan bidra til grunnleggende endringer av dagens utdanningssystem i Makedonia, med vekt på integrering og inter-kulturell kompetanse.