Erlend Wiborg (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å redusere byråkrati, i NAV, i forbindelse med hjelpemidler?
Begrunnelse
Mennesker med varige funksjonsnedsettelser kan ha rett til hjelpemidler fra folketrygden. Mange brukere av hjelpemidler har gode opplevelser med ordningene. De fleste får heldigvis det utstyret de trenger, og som hjelper dem i hverdagen. Hjelpemidler skal kompensere for praktiske problemer som oppstår i møtet mellom den enkelte person med nedsatt funksjonsevne og samfunnets krav. De fleste brukere opplever at ordningen møter nettopp denne hensikten.
Det ble også innført stønad til en lang rekke flere hjelpemidler i 2014. Dette var en erkjennelse av at de som har behov for hjelpemidler har høyst ulike behov. Hensikten var samtidig å redusere unødvendig behovsprøving og byråkrati.
Noen brukere opplever allikevel søknadsprosessen som unødvendig tungrodd og byråkratisk. De opplever at det ikke festes lit til deres egenvurdering av hvilket eller hvilke hjelpemidler som er best for dem. Et slikt eksempel kan man lese om i Dagbladet den 25. april d.å. Der forteller Professor Jan Grue, UiO, om sine opplevelser. Han mener det burde være unødvendig at NAV skal måtte bruke ressurser på at en ergoterapeut skal vurdere hans behov, når han er best i stand til det selv.