Lise Christoffersen (A): I 2014 gjorde ME-foreningen en undersøkelse om medlemmers møte med NAV. 50 pst. oppga dårlige erfaringer. Mange sa de hadde blitt sykere på grunn av vanskelig kommunikasjon med NAV. De viste til liten kunnskap om ME hos saksbehandlerne, slik at ME ikke ble anerkjent som en alvorlig, invalidiserende sykdom. NAV lovte å studere rapporten grundig.
Hvilke tiltak har NAV iverksatt for å gi ME- og andre fatiguepasienter den individuelle behandlingen de har krav på?
Begrunnelse
Undersøkelsen gjaldt ME-pasienter, men også andre brukere med "diffuse" lidelser viser til det samme. Særlig ble perioden på arbeidsavklaringspenger (AAP) opplevd vanskelig, men også overgangen fra AAP til uførepensjon. Ofte nevnte forhold var: Liten kunnskap om/dårlig holdning til ME som en alvorlig, invalidiserende sykdom, press på arbeidsutprøving/kurs ut over egen tålegrense, med forverring av sykdommen som resultat, stor usikkerhet om utfallet av søknader, som også bidro til forverring av sykdommen, vansker med informasjon, å fylle ut skjemaer og kommunisere med NAV. Få av dem som fikk saksbehandler med god kunnskap om sykdommen, rapporterte om slike erfaringer. Brukerne foreslo selv viktige forbedringer, som oppdatert kunnskap om ME på alle nivåer i NAV, ordninger bedre tilpasset kronisk sykes behov, slippe meldekort hver 14. dag, ikke pålegge aktiviteter som forverrer sykdommen, enklere kommunikasjon tilpasset kognitive problemer, ivareta hele familien.
Tanken bak AAP var å fjerne skillet mellom tidligere ordninger, som hindret en individuell oppfølging basert på brukernes behov.
Målet var at arbeidsavklaringsperioden ikke skulle vare lenger enn nødvendig for å få satt mottakeren i stand til å arbeide, eller å få avklart at personen oppfylte vilkårene for uførepensjon. Pr. 1. mars 2014 var likevel over 40 pst. av dem som ble overført til AAP i 2010, verken avklart til arbeid eller trygd. Det tyder på at intensjonen med AAP ikke er oppfylt. Undersøkelsen fra ME-foreningen kan tyde på at dette rammer en spesielt sårbar gruppe unødig sterkt. Det er derfor viktig å vite om og hvordan undersøkelsen er fulgt opp, slik NAV sa de skulle gjøre.