Line Henriette Holten (KrF): Bergen ble utpekt som den havnen med størst potensial i en undersøkelse om markedsgrunnlaget for landstrøm. Da Enova gav tilskudd til utbygging av landsstrøm fikk ikke Bergen, med begrunnelse av at andre prosjekter hadde forholdsmessig større energipotensiale i forhold til søknadsbeløp.
Vil statsråden se på kriteriene som fastsettes for å sikre en treffsikker ordning for tilskudd til landsstrøm, og vil statsråden iverksette andre tiltak for å sikre landsstrøm til havner med utfordringer knyttet til lokal forurensning?
Begrunnelse
På oppdrag fra Enova har DNV-GL i en undersøkelse fra november 2015 gått gjennom hvilke havner som egner seg best til å levere landsstrøm til skip ved kai. De konkluderte med at Bergen er den havnen som har størst potensial knyttet til landsstrøm etterfulgt av Oslo og Stavanger. Da Enova annonserte satsingen på landsstrøm uttalte Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth:
«Mange havner ligger i byer og bynære strøk, og landstrøm er et viktig tiltak for å redusere ikke bare globale utslipp, men også lokal forurensning og støy».
Men i tildelingskriteriene fra Enova var hverken lokal forurensing eller støy en del av kriteriene. Det er kun brøken kostnad/potensielt leverte kWh som eneste nøkkeltall som er vurdert. Bergen sentrum har store utfordringer knyttet til forurensing spesielt på vinterstid, og landsstrøm ville da vært et veldig viktig tiltak for å sikre bedre luftkvalitet i byen. Kriteriene for tildeling av midler til utbygging av landsstrøm bør derfor vurderes på nytt slik at lokal forurensing og støy går inn som en del av vurderingen. Ved fremtidige tildelinger må hensynet til lokal luftkvalitet og nærhet til befolkning tas med i vurderingen. På den måten kan ordningen bli mer treffsikker knyttet til bedre klima og reduksjon av utslipp.