Willfred Nordlund (Sp): Er det rett at i KP15 og KP16 ble sektorvektene basert på gj.snitt. for 2010-2012 som i prinsippet en refusjonsordning med bakgrunn i gamle tall 2010-2012, og er det som omtales i kap. 8.3 i KP17 at det i 2017 vil være regnskap for 2013-2015 som legges til grunn, eller er det fra 2010-2015, og kan det omtales som "i prinsippet netto refusjon" for enkeltfylket når gamle tall legges til grunn, og disse tallene påvirkes av kriterieindeksen?
Begrunnelse
Det vises til Prop. 123 S Kommuneproposisjonen (KP). Kap. 8.2 Delkostnadsnøkkelen for båt og ferje.
"Fylkesfaktoren for båter er beregnet ut fra fylkeskommunenes netto driftsutgifter til båter de tre siste årene. Kriteriet innebærer at fylkeskommunene gjennom kostnadsnøkkelen i prinsippet får tilbake beløpet de i gjennomsnitt har rapportert å ha brukt på de hurtigbåter de siste årene."
Kap 8.3 Oppdatering av sektorvektene.
"Dagens sektorvekter i kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene er i hovedsak basert på regnskapstall for et gjennomsnitt for årene 2010 – 2012, og er justert for oppgaveendringer og andre korreksjoner etter 2012. Sektorvektene har til nå ikke blitt oppdatert."
"Beregninger med utgangspunkt i foreløpige og ufullstendige regnskapstall for 2015 tyder på at sektorvektene til delkostnadsnøkkelen for båt/ferje og buss/bane kan bli vektet en del opp sammenliknet med dagens kostnadsnøkkel, men delkostnadsnøklene for fylkesveier og tannhelse kan bli vektet en del ned."
Det fremkommer en uklarhet mellom disse kapitlene og hva som faktisk medfører korrekthet.
Det vises til flere svar fra departementet på tema som omhandler ferje og båt delkostnadsnøkkelen som ikke er oppklarende.