Torgeir Micaelsen (A): Kan statsråden fremvise en oversikt over antall ventende og de faktiske ventetidene for pasienter på både den interne og eksterne ventelisten, for samtlige foretak for perioden 2010-2015? Vi ber om at oversikten baserer seg på tall fra NPR og inneholder tall som gjengir antall ventende for det respektive foretaket, ventetiden nasjonalt, ventetid til første konsultasjon ved den enkelte foretak, faktisk ventetid til prosedyre nasjonalt og faktisk ventetid for det enkelte foretaket?
Begrunnelse
Pasienter som er henvist til spesialisthelsetjenesten, har krav på å bli vurdert og få en dato for når nødvendig helsehjelp senest skal starte.
Dersom sykehuset ikke klarer å gi en time innen fristen, blir det registrert som fristbrudd. Fra august til desember 2015 sank andelen fristbrudd fra 5,2 til 1,1 prosent og ventetiden sank fra 74 til 61 dager i januar 2016, i følge tall fra NPR. Tall fra samme register viser at stadig flere pasienter blir plassert i kø for utredning, færre blir plassert i kø for behandling og flere blir avvist. Slik kan sykehus stryke pasienter fra den offisielle ventelisten selv om de ikke har fått behandling. Sykehuset unngår fristbrudd og økonomiske konsekvenser. Dette er uheldig praksis, og i strid med lovens intensjoner, slik det fremkommer av blant annet Prop. 118 L (2013-2014). Dagens Medisin og NRK (26.05.16) viser til at fra 1.11.15 har spesialisthelsetjenesten frist på 10 dager til å vurdere behovet til pasienter henvist fra fastlege og primærhelsetjenesten. Det pekes på at dette kan være en vridningseffekt og et utslag av politisk press for å redusere ventetid, fjerne fristbrudd og øke tilgjengeligheten.