Terje Aasland (A): Avisa Varden skriver den 06.06.16 om at kumlokkene til E134 er produsert i Kina og er valgt pga. pris. CO2-utslippet for å lage et kumlokk på Ulefoss i Telemark er beregnet til 4,80. Bare transporten fra Kina av tilsvarende kumlokk utgjør seks ganger så mye CO2 utslipp. I den nye anskaffelsesloven stilles det krav om at det offentlige må innrette sin anskaffelsespraksis slik at klimavennlige løsninger fremmes.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at offentlige innkjøpere foretar miljøvennlig innkjøp?
Begrunnelse
Offentlig sektor er en stor og viktig innkjøper. Dessverre er det flere eksempler på at norske bedrifter som har tatt store kostnader ved å legge om til en mer miljøvennlig produksjon, taper i konkurransen om levering av varer til offentlig sektor på grunn av at pris vektlegges når man skal velge leverandør. Dette har også skjedd ifm. utbygging av E 134, der det kjøpes inn kumlokk fra Kina i stedet for å velge en norsk leverandør som kan dokumentere mer miljøvennlig produksjon.
Statens vegvesen uttaler følgende i saken:
–Da kontrakten med NCC ble skrevet i 2014 ble det ikke stilt spesifikke miljøkrav.
I den nye loven om offentlige anskaffelser som Stortinget nå har til behandling, lovfestes det en ny miljøbestemmelse som skal bidra til å styrke klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser, som et viktig bidrag til det grønne skiftet. Regjeringen sier i en pressemelding datert 13.5 at dette i praksis innebærer at alle oppdragsgivere i offentlig sektor heretter må ha en grønn plan for sine innkjøp.
I tillegg til at miljø inntas som et eget kriterium i loven, er det et flertall i næringskomiteen (alle unntatt H/FrP) som stiller seg bak følgende merknad i innstillingen:
Flertallet mener at i tilfeller der norske leverandører er pålagt særlige miljøkrav til produkter eller produksjonen bør disse også speiles i miljøkravene til anskaffelsen, så ikke norske bedrifter påføres en konkurranseulempe grunnet særnorske krav.
Dette er en tydelig melding fra flertallet på Stortinget, som må følges opp av offentlige innkjøpere, slik at offentlige innkjøp i større grad enn i dag kan bli en drivkraft for mer miljøvennlige løsninger i tråd med Stortingets bestilling, og at ikke norske bedrifter får en konkurranseulempe på grunn av særnorske miljøkrav.