Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at studieforbundene ikke blir rammet av et urealistisk krav om at 50 % av undervisningen må skje av en institusjonansatt, men knyttes til undervisningspersonellets ansatte slik at studieforbundene fortsatt kan være en sterk bidragsyter til kompetanseheving for voksne innenfor et variert utvalg av fag?
Begrunnelse
Jeg viser til replikkordskiftet i Stortinget 9.juni 2016 om St.meld. 16. "Voksnes læring".
Mange studieforbund har i mange år samarbeidet med universitet og høgskoler om ulike kurs. F.eks. har studieforbundet kultur og tradisjon i mange år hatt samarbeid med UiB og NTNU. Disse kursene har vært utviklet og gjennomført i et samarbeid med universitetene, fagmiljøene i Norsk institutt for Bunad og Folkedrakt på Fagernes og Senter for folkemusikk og folkedans i Trondheim. Siden 2001 er det drevet mindre etter- og videreutdanningskurs på høyskolenivå med eksamen og studiepoeng. Kursene ligger innenfor fagområder som står utenfor de tradisjonelle fagmiljøene ved universitetene og høyskolene og har ofte hentet forelesere fra et tverrfaglig miljø og kombinert akademisk kunnskap med erfaringsbasert og tradert kunnskap i sin undervisning. Slik ønsker f.eks. studieforbundet Kultur og tradisjon å kunne være premissleverandør for kunnskap og faglig utvikling inn mot de tradisjonelle institusjonene.
Etter tilsyn fra NOKUT er nå samarbeidsavtalen med NTNU sagt opp. Dette fordi studietilsynsforskriften sier at det er et krav at 50 % av undervisningen på kursene skal gis av institusjonens ansatte med førstekompetanse eller høyere. Utfordringen er at universitetet ikke besitter denne kompetansen. Det finnes i dag 4 med doktorgrad innenfor dette fagfeltet i landet. Disse er ansatt ved ulike institusjoner, f.eks. er fagfeltet knyttet til draktfeltet og folkelig draktskikk bl.a. konsentrert om Norsk Institutt for Bunad og folkedrakt på Fagernes. Slik forskriften forstås betyr det at deres kunnskap ikke lenger kan formidles gjennom disse etter- og videreutdanningskursene dette studieforbundet tilbyr, selv om de har høyeste kompetanse i landet.
Det er derfor uheldig at kravet til undervisningskompetanse knyttes til ansettelse i en institusjon og ikke til undervisningspersonellets kompetanse.
Forskriften treffer også andre fagmiljø uheldig, men jeg har valgt studieforbundet kultur og tradisjon som eksempel.