Jenny Klinge (Sp): Kan statsråden redegjøre for hva som er årsaken til at strukturendringer vedtas før forskningsstrategien for Ny-Ålesund på Svalbard er ferdigstilt, i hvilken grad regjeringen har involvert norske og utenlandske forskningsaktører under planleggingen, samt om og hvordan regjeringen har vurdert om det vil kunne oppstå rollekonflikt for Norsk Polarinstitutt som selv er forskningsaktør i området?
Begrunnelse
Norge har lange tradisjoner innen polarforskning. Det har også vært en stadig økende internasjonal interesse for polarområdene. Jeg ser positivt på at forskning er et fortsatt satsningsområde i Svalbardmeldingen, og at det planlegges en helhetlig forskningsstrategi for Ny-Ålesund. Det har vært en prioritering for Norge å ha en god vertskapsrolle og legge til rette for det internasjonale forskningsmiljøet i Ny-Ålesund. Økende forskningsaktivitet både fra norske og utenlandske forskere vitner om at vi er på et godt spor. Andelen norske forskere er imidlertid mindre nå enn tidligere, og jeg vil understreke at jeg støtter tiltak som er iverksatt for å øke norsk forskningsaktivitet på Svalbard.
Svalbardmeldingen legger til en omorganisering, der en ser en for seg en større rolle for Norsk Polarinstitutt (NPI). I tillegg skal forvaltningen av statens eierskap i Kings Bay AS overføres fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) til Klima- og miljødepartementet (KMD). Meldingen sier ikke så mye om bakgrunnen for dette utover at det skal sikres bedre koordinering. Det er i den forbindelse jeg ønsker en nærmere redegjørelse for vurderingene som er gjort.
Kings Bay AS, et heleid statlig selskap, er i dag en nøytral tilrettelegger for forskning og vitenskapelig virksomhet i Ny-Ålesund. Selskapet eier og administrerer bygg, anlegg og veier, og tilbyr i tillegg tjenester som strøm, kost og losji. Forskningsaktiviteten koordineres av Ny-Ålesund Science Managers Committee (NySMAC), samarbeidsorganet for de utenlandske og norske institusjonene som driver forskning i Ny-Ålesund. Norsk Polarinstitutt er i dag sekretariat for dette organet. I følge Svalbardmeldingen skal en overordnet løsning for Ny-Ålesund iverksettes pr. 1. januar 2017, det vil si før Forskningsrådet leverer sin forskningsstrategi vår/sormmer 2017. Den planlagte forskningsstrategien, som NPI får ansvaret for å implementere, vil gi føringer for utvikling av infrastruktur, drift og tjenestetilbud i Ny-Ålesund. Når NPI i meldingen forespeiles et ansvar for på å implementere og følge opp forskningsstrategien gir dette et uklart bilde av hvor mye innflytelse NPI vil ha på administrasjon og forvaltning. En kan stille spørsmål ved om det kan oppstå en rollekonflikt for NPI, som selv utøver forskningsvirksomhet i Ny-Ålesund.
Jeg vil vise til utredningen fra en interdepartemental komite i 1995/1996, som vurderte organisering og drift i Ny-Ålesund, herunder eierstruktur, formål og organisering av Kings Bay AS, og norsk Polarinstitutts stilling i Ny-Ålesund som sentralinstitutt og største bruker. Konklusjonen var at Kings Bay har eierstruktur, formål og organisering som er tilpasset de krav som stilles til driften av en internasjonal forskningsbase. Det ble blant annet lagt vekt på et ønske fra brukerne om å unngå store endringer i daværende struktur og at driftsselskapet burde være selvstendig og uavhengig. Organiseringen av Ny-Ålesund var grunnlag for en egen utredning den gang, men temaet er ikke gjenstand for omfattende drøfting i Svalbardmeldingen. Det er derfor grunn til å spørre om regjeringen vurderer situasjonen annerledes i dag, hvilke avveininger som er foretatt og i hvilken grad lokale aktører har vært sikret deltagelse i planlegging av omstrukturering.