Audun Lysbakken (SV): Hvordan vil statsråden følge opp anbefalingene fra styret i Lånekassen om nedleggelse av kontorstedene i Ørsta, Tromsø og etter hvert Bergen, og mener statsråden at en slik sentralisering av statlige arbeidsplasser er i tråd med regjeringens politikk?
Begrunnelse
Lånekassen betjener over 1 million kunder over hele Norge og i utlandet. De er representert på ulike steder i Norge. Kontorstedene ligger i geografisk nærhet til flere av landets utdanningsinstitusjoner, og har på den måten god anledning til å følge opp kundene gjennom fysisk tilstedeværelse og manuell kundebehandling. Lånekassen tilbyr på denne måten også statlige arbeidsplasser i flere distrikter. Styret i Lånekassen har på styremøtet 26.august vedtatt å oversende kunnskapsministeren forslag om endringer i Lånekassens geografiske kontorstruktur. Styrets forlag innebærer å legge ned kontorene i Ørsta, Tromsø og etter hvert i Bergen. Det er i styrets arbeid lagt et premiss om at endringen som følge av omorganiseringen ikke skal berøre kontorstedene i Oslo og Trondheim.
Lånekassen er en digital virksomhet der selvbetjening er hovedkanalen for deres kunder. Saksbehandlingen blir stadig mer automatisert, og omfanget av manuell behandling er betydelig redusert de siste årene og skal reduseres ytterligere. I en virksomhet som har digital kundebehandling som ett av sine hovedsatsningsområder, vil geografisk lokalisering av kontorsteder være underordnet virksomhetens mulighet til å videreutvikle kvaliteten på tjenestene og for å bygge opp bærekraftige fagmiljøer. Begge deler blir av styret i Lånekassen gitt som viktige mål for omorganiseringen. I tillegg vises det til behovet for økt kostnadseffektivitet.
Å miste arbeidsplasser er alvorlig for de det gjelder, og det er et viktig politisk mål at det skal finnes arbeidsplasser for mennesker med høyere utdanning også i distriktene og i andre byer enn Oslo. Verdien av å opprettholde flere statlige arbeidsplasser utenfor hovedstadsområdet er ikke synliggjort som en del av vurderingsgrunnlaget til styret, selv om det gis gode argumenter for at digitaliseringen av tjenestene gir store muligheter nettopp for dette.