Anne Tingelstad Wøien (Sp): Etter skolestart rapporteres det om konsekvensene av innføringen av nytt regelverk for fravær i videregående skole. Elever uten behov for medisinsk behandling strømmer til fastlegene for å få legeerklæringer for sykdom som ikke krever behandling.
Hvilke prosesser har departementet gjennomført med berørte parter som allmennlegene, helsesøstre og sykepleierforbundet, og på hvilken måte har statsråden fulgt opp komiteens flertall som påpeker behovet for mer myndighet og utøvelse av skjønn tillagt den enkelt skole?
Begrunnelse
Stortinget gjorde i juni 2016 følgende vedtak:
"Stortinget ber regjeringen oppheve forskriften om en fraværsgrense på ti prosent i enkeltfag i videregående opplæring og i dialog med sektoren utarbeide et nytt regelverk for fravær."
Den nye forskriften om fravær fører til at legene får mindre tid til å ta seg av pasienter som trenger medisinsk behandling. Det er også leger som avviser elever som ønsker legeerklæringer eller hybelelever som har fastlege i en annen kommune.
Elevene ønsker å dokumentere sitt fravær fra dag en for ikke å risikere å stå med vitnemål med udokumentert fravær.
Dagens regelverk er uklart og skaper ulik praksis og ulik behandling av elevenes fravær. Samtidig er det uheldig at forskriftsendringen er effektuert når stortingsflertallet uttrykkelig har bedt regjeringen om å oppheve forskriften og erstatte den i tråd med flertallsmerknaden.
I Stortingets innstilling ble statsråden bedt om å gå i dialog med sektoren, skrote 10 % fraværsgrense og utforme forslag til nytt regelverk.
Flertallet i komiteen skriver også at:
"Flertallet frykter at de mange og detaljerte bestemmelsene med unntaksordninger og spesialbestemmelser vil gi mye ekstra byråkrati i skolene.
Flertallet mener mer myndighet og skjønn med fordel kan tillegges den enkelte skole. Tillit og delegering reduserer byråkrati og kontrollsystemer og gir rom for fornuftig gjennomføring på den enkelte skole."