Rasmus Hansson (MDG): Moss blir kvalt av trafikk fra Moss-Horten sambandet på riksvei 19. Fra nyttår 2017 kommer det nye forurensende dieselferger med økt kapasitet og riksvei 19 kan få ny trase og en kulvertløsning gjennom byen, samtidig som en ny jernbanestasjon og jernbanelinje skal bygges. Det mangler en samordning av dette.
Vil statsråden bidra til samordning og løsninger for riksvei 19, jernbanen og byutviklingen for å fjerne køer, forurensing og barrierer for en god og framtidsrettet byutvikling i Moss?
Begrunnelse
I Moss blir byen kvalt av trafikk fra Bastøfergen, Moss-Horten sambandet på riksvei 19. Fra 1/1 2017 skal dagens ferger erstattes med ferger som er bredere og som tillater raskere kjøring av båten og inn på veien i Moss og som vil øke belastningen på veikapasiteten i Moss ytterligere. Mossingene har i tillegg sin egen lokaltrafikk fra Jeløya, som skal inn i samme rundkjøring ved kanalbrua som trafikken fra ferga og Moss havn.
Trafikken fra Moss-Horten i tillegg til trafikken fra havna utgjør dermed et trafikalt problem i Moss, som bidrar til høy luftforurensing, i tillegg til at den svært trafikkerte riksvei 19 deler byen i to og hindrer bruk av områder som ellers ville være hyggelige byområder. Det ligger i konseptvalgutredningen (KVU) for riksvei 19 at den kan legges i kulvert gjennom byen, uten at dette er tidfestet, eller endelig vedtatt.
Det er i tillegg nå snart ventet et vedtak om bygging av ny jernbanestasjon ved havna i Moss, med betydelige inngrep gjennom byen som følge av dette. Jernbanelinja får med vedtaket sin trasé der riksvei 19 går i dag, og der utredningen (KVU) sier den eventuelt skal gå under bakken i fremtiden. Det er ikke noen samordnet plan for utbygging av riksvei 19, jernbanen og byutviklingen i Moss. Det betyr at det er en fare for at man mister muligheter for gode tiltak som kan gi en mer effektiv og samordnet utbygging med bedre trafikkløsninger og helhetlig byutvikling for Moss. For å unngå løsninger som gir ytterligere press på trafikken i Moss, økt luftforurensing og ukoordinerte samferdselsprosjekter i hjertet av Moss har Moss kommune i sommer bedt om en slik samordning av planene og mer helhetlig planlegging.
Moss kommune har utviklet planer for byutvikling på dagens fergepir, og ønsker dermed at Statens Vegvesen flytter fergekaia lenger syd. Det er gode muligheter for at en fremtidig løsning for riksvei 19 ikke vil gi generell økning i trafikken i Moss, og at luftforurensingen i Moss kan reduseres vesentlig. En avklaring om kulvert/tunell for riksvei 19 så fort som mulig er viktig for planleggingen av dette. Videre er det viktig at riksvei 19 planlegges så den ikke legger til rette for økt lokal bilkjøring ved at Jeløytrafikken ledes direkte inn i en fremtidig kulvert/tunell. Det bør også vurderes hvorvidt en løsning med trasé for ferge- og havnetrafikken rett ut på E6 ved Årvoll uten å ledes inn under sentrum, er best vurdert ut fra samlet luftforurensing, støy, kø og annen belastning.