Eirik Sivertsen (A): Hva er oppdaterte kostnadsanslag for jernbaneprosjektet Arna-Fløen og Bergen stasjon-Fløen, når fikk statsråden første gang kjennskap til kostnadssprekken, hvorfor informeres ikke Stortinget om de nye tallene fra Jernbaneverket (som er vesentlig informasjon i budsjettsammenheng), og hvorfor gikk det 8-9 måneder fra statsråden i statsbudsjettet for 2016 varslet ny KS2 til denne ble satt i gang i mai/juni 2016?
Begrunnelse
Arbeiderpartiet har i budsjettspørsmål nr. 39 d.å. bedt om å få opplyst de nye kostnadsanslagene for nevnte jernbaneprosjekter på strekningen Arna-Bergen. I mitt skriftlige spørsmål av 28. oktober d.å. har jeg spurt om opplysningene Bergens Tidene har kommet med, dvs. en kostnadsøkning på 1,5 mrd. kr er korrekt. Statsråden har ved begge anledninger unnlatt å svare på disse konkrete spørsmålene stilt fra Stortinget. På samme måte har statsråden både i statsbudsjettet for 2016 og 2017 kun informert om at de to delprosjektene ligger an til å bli mer kostbare, og at Stortinget vil bli informert om de faktiske kostnadene på et senere tidspunkt. Samtidig som det hersker svært stor usikkerhet om hva de nye sluttkostnadene for prosjektene vil være, spesielt for Bergen-Fløen, ber regjeringen om at Stortinget bevilger 749 mill. kr totalt, hvorav 323 mill. kr til Bergen-Fløen.
Jeg tør minne statsråden om at Stortinget skal fatte sine bevilgningsvedtak på et godt opplyst grunnlag. Å bevilge så store summer som vi her snakker om, samtidig som statsråden i budsjettproposisjonen og skriftlige svar understreker at kostnadene ved prosjektet har blitt vesentlig høyere, men uten å konkretisere nærmere, er ikke holdbart. Det er problematisk at statsråden ikke svarer på helt grunnleggende spørsmål for Stortingets arbeid med statsbudsjettet. Jeg må derfor, for tredje gang på kort tid, gjenta spørsmålene ovenfor og be om konkret svar på hvert enkelt av disse, herunder når statsråden ble kjent med kostnadsøkningen og hvorfor ikke Stortinget er gitt mer presise og konkrete opplysninger om kostnadsveksten i de to nevnte budsjettene.
Jeg finner også grunn til å stille spørsmålstegn ved tidsbruken i denne saken. Bergens Tidene skrev i august 2015, ut fra kjennskap til dokumenter fra Jernbaneverket, skrev at prosjektet Bergen-Fløen lå an til å bli flere ganger så kostbart som tidligere angitt. Statsråden varslet i budsjettproposisjonen for 2016 at det ville bli satt i gang en fornyet ekstern kostnadsgjennomgang (KS2). I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt fram mai 2016 kom det fram at KS2 ville bli startet opp innen kort tid. Det er bemerkelsesverdig at det altså tok 8-9 måneder fra statsråden varslet ny KS2, til denne faktisk ble startet opp.