Eirik Sivertsen (A): I prekvalifiseringen til anbudet for systemet helseinformasjon i én felles journal, både for sykehusene og de kommunale tjenestene til Helse Midt RHF ble det valgt 5 utenlandske leverandører. Det viktigste kriteriet var referanser til store kompliserte prosjekter som innbefatter fastleger, sykehjem og sykehus. Det er ikke gjennomført noen slike prosjekter i Norge før, og dermed har ikke norske selskap slike referanser.
Mener statsråden at anbudet er i tråd med regjeringens politikk?
Begrunnelse
Helse Midt-Norge har i flere år forberedt anbudsprosessen for å samle helseinformasjon i én felles journal, både for sykehusene og de kommunale tjenestene. Anbudet på kontrakten for Helseplattformen, som har en ramme på 2,7 milliarder kroner, ble utlyst i august. 11 selskaper – deriblant DIPS ASA – søkte om prekvalifisering.
5 utenlandske selskaper nådd opp i prekvalifiseringen, alle utenlandske. Det viktigste kriteriet var referanser til store kompliserte prosjekter som innbefatter fastleger, sykehjem og sykehus. Det er ikke gjennomført noen slike prosjekter i Norge før, og dermed har ikke norske selskap slike referanser. De andre kriteriene var antall ansatte fagpersoner og selskapets økonomiske og finansielle størrelse. Ingen norske ikt-programvareselskaper har så mange ansatte eller så høy omsetning som det minste prekvalifiserte selskapet, som er ca. 30 000 ansatte og en omsetning på om lag 4 milliarder.
I en pressemelding fra selskapet Dips ASA 25. november d.å. heter det
«Når Helseplattformen i stedet velger å forhandle videre med fem utenlandske IT-giganter, med milliardomsetning og tusenvis av ansatte, og ikke finner plass til den eneste norsk aktøren i feltet med kapasitet, erfaring og referanseprosjekter til å levere fremtidsrettet e-helseteknologi til det norske helsevesenet, så er det et tydelig og betenkelig signal - og et kraftig varsko til alle som jobber for vekst og utvikling innenfor den norske næringen med stort eksportpotensiale. Gjennom å ekskludere den eneste norske leverandøren, settes nå bremsene på i helsemyndighetenes politiske opprop for å stimulere til norsk næringsutvikling innen helseteknologi».
9. juni d.å. vedtok Stortinget Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven), jf. Prop. 51 L (2015-2016), Innst. 358 L (2015-2016), Lovvedtak 97 (2015-2016). Sentralt i komiteens behandling var mulighetene for innovasjon i forbindelse med offentlige innkjøp. En samlet komite uttaler bl.a.
«Komiteen har merket seg at Menon i en ny rapport på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet viser at offentlig sektor blir stadig viktigere for innovasjon i årene som kommer, og at følgende tre mål kan nås ved innovative offentlige anskaffelser:
1.Bedre offentlige tjenester og mer effektiv tjenesteproduksjon
2.Løse store samfunnsutfordringer, f.eks. overgangen til lavutslippssamfunn, gjennom innovasjon
3.Påvirke utviklingen i næringslivet: skape arbeidsplasser, eksport og verdiskaping.»
Mulighetene for å bruke offentlige anskaffelser for å fremme innovasjon, digitale løsninger og norsk næringsliv er også drøftet i Digital agenda for Norge IKT for vekst og verdiskaping Meld. St. 23 (2012-2013), Innst. 370 S (2012-2013). Her fremheves offentlig innkjøp som sentralt for å fremme nye norske arbeidsplasser og styrke konkurransekraften til næringslivet innenfor gjeldende konkurranseregler.