Kjersti Toppe (Sp): Mener statsråden at den nye ordningen for tilbakebetaling av utførte pasientreiser har ført til forenkling for alle pasienter, og vil statsråden treffe tiltak for å lette situasjonen for pasientgrupper der dette eventuelt ikke er tilfellet?
Begrunnelse
Fra 1. oktober ble det innført en ny digital løsning for tilbakebetaling for utførte pasientreiser. Pasientene kan sende inn en elektronisk søknad i stedet for å sende den i posten.
Da løsningen ble lansert var statsråden tydelig på at denne løsningen var en forenkling både administrativt og for pasientene. Spørsmålsstilleren har imidlertid fått tilbakemeldinger som tyder på at det for en del pasienter har virket motsatt. I tilfeller der en må bruke ferjetransport er tilbakemeldingene at det som tidligere var et to- siders dokument til utfyllelse nå er et fire - siders dokument. Tilbakemeldinger går også på at det for pasienter som ikke er fortrolige med internett har blitt vanskeligere å levere reiseregning.
Spørsmålsstilleren vet at dette ikke var intensjonen med det nye systemet og at det ble uttalt at den gamle ordningen var tungvinn og at den nye skulle være enklere.