Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hvilke tiltak vil kunnskapsministeren iverksette for å motvirke at skoler bevisst planlegger med færre timer enn minstetimetallet?
Begrunnelse
En rapport fra NIFU fra 19.12.2016 viser at det er stor variasjon i hvordan skolene planlegger, gjennomfører og følger opp undervisningstimer med kvalifiserte lærere gjennom skoleåret.
Det går fram av rapporten at 1 av 10 skoler planlegger med færre timer enn minste årstimetall i fagene. Det fører til mindre tid til læring for elevene og økt arbeidspress for lærerne. Argumentasjonen fra skolelederne er dårlig økonomi. 6 av 10 skoler planlegger med samme antall timer som minste årstimetall, mens 3 av 10 oppgir at det varierer.
Det oppgis at elevene får vikar i timer der lærer er fraværende ca. 2 av 3 ganger. 6 av 10 av disse har formell kompetanse. Hele 15 % av lærerne jobber ved skoler hvor det vanligvis ikke settes inn vikar, men der elevene gjør egenarbeid i lærers fravær. De fleste timene som faller bort er ved tentamens- og eksamensperioder.
Det er alvorlig at elevene ikke får det antall undervisningstimer de er forventet og at skoleledere bevisst planlegger for dette, ikke minst etter innføring av nasjonalt fraværsreglement for elevene.