Eirik Sivertsen (A): Hvilke(n) ny funksjonalitet, nye APIer og nye datasett tilgjengeligjøres for brukere utenfor Brønnøysundregistrenes organisasjon ved gjennomføring av prosjektet ny registerplattform, hvilke prosesser som i dag gjøres manuelt av Brønnøysundregistrenes organisasjon vil kunne automatiseres eller overlates til selvbetjening med ny løsning, hvilke rapporteringsbyrder forsvinner for næringslivet og hvordan vil prosjektet støtte oppunder prinsippet om at informasjon skal kun leveres én gang til forvaltningen?
Begrunnelse
I statsbudsjettet for 2017 ble det bevilget 172 millioner til et nytt IT-system for Brønnøysundregistrene. Totalkostnaden er estimert til 1,2 milliarder kroner.
Brønnøysundregistrene inneholder sentral informasjon for bedrifter og offentlige virksomheter i hele landet og mange av disse virksomhetene har rapporteringsplikter til registrene. Ved et så stort prosjekt vil man kunne forvente betydelige gevinster både for disse brukerne av registrene, samt for registrenes egne prosesser.
Prinsippet om at «Informasjon til forvaltningen skal leveres kun én gang» er viktig ikke bare for å gi innbyggere og næringsliv reduserte rapporteringsbyrder, men også for å sikre personvern og innsyn, samt effektive interne prosesser og systemer i forvaltningen. Det vil også være helt sentralt for å lage reelt brukerorienterte tjenester, da vi vet at brukernes behov og forventninger ofte ikke er i samsvar med forvaltningens interne organisering.
Det er godt at regjeringen erkjenner viktigheten av prinsippet, men sammenlignet med land som Estland har Norge kommet meget kort i etterlevelsen av dette prinsippet. Brønnøysund-registrene inneholder viktig grunndata og det er å forvente at et slikt stort prosjekt vil støtte oppunder målsetningen om «kun én gang» på en meget betydelig måte.