Jan Arild Ellingsen (FrP): Salg av Forsvarets eiendommer skjer som en følge av omstillinger og nye prioriteringer. I så måte gjør Skifte eiendom en god jobb i utgangspunktet. Likevel hender det at avhending tar lang tid, slik at det indirekte går ut over den eller de som ønsker å overta tidligere eiendommer fra Forsvaret.
Hvor lang tid mener statsråden er akseptabelt i slike tilfeller, og finnes det en maksimaltid som statsråden mener Skifte Eiendom bør overholde eller er det akseptabelt at det kan ta årevis?
Begrunnelse
Dersom man ønsker at avhending skal kunne nyttes til andre fremtidige oppgaver, er det avgjørende at Skifte gjør sin del av oppdraget på en smidig og rask måte. Jeg har mottatt en henvendelse fra en som ønsker å kjøpe G.nr 97, B.nr. 86 i Harstad kommune. Vedkommende har en plan om ny næringsaktivitet der og ønsker også at den kobles opp mot Andøya. Det siste bør være både i min og statsrådens interesse, ikke minst sett i lys av forslaget til ny LTP.
Saken om avhending av nevnte eiendom har pågått i 16 mnd. Saksbehandler har hittil hatt 16 måneder på seg til å gjennomføre «offentlig avklaring», og begrunner forsinkelsen med at andre saker har måttet prioriteres foran. Mulig kjøpers utålmodighet er egentlig kun relatert til sendrektigheten i prosessen, ikke i forhold til den formelle prosessen i seg selv.
Forsvaret eier eiendommen og har meddelt Skifte den 1. september 2015, at eiendommen er utrangert og kan selges. Anførsel om vei er feil, all den stund det i forlengelse av fv 15 er anlagt grusbelagt gårdsvei til og langs den aktuelle eiendommen. Denne veien som er i daglig bruk som atkomst for bil og landbruksmaskiner til naboeiendom (landbruksareal), eies av grunneierlaget hvor mulig kjøper for øvrig er en av grunneierne. Denne atkomst har tidligere vært tilstrekkelig for Forsvarets transport fra ca. 1960 til ca. 1994, og den er også tilstrekkelig for det planlagte nye formål, all den stund utnyttelsen av eiendommen er basert på bygging av kaianlegg og sjøtransport.
At eiendommen er båndlagt med formål LNF og kulturminne, er vel egentlig ikke avgjørende for Skiftes fremdrift i saken, og er vel kun et forhold relatert til prissetting, og vil måtte bli en sak mellom Harstad kommune og ny eier. Ny utvikling av eiendommen er basert på at reguleringen blir endret, og dette er klart kjøpers risiko og ansvar og er således ikke relevant for Skifte.
Den byråkratiske sendrektigheten med irrelevante anførsler, er etter min personlige oppfatning helt uforenlig sett i et videre samfunnsperspektiv. Mulig ny eiers plan er å utnytte arealet for utbygging av en lønnsom fiskeindustrivirksomhet som vil gi grunnlag for ca. 100 fast ansatte og derved ny bosetting i en bygd som over siste 60 år er fraflyttet og i dag kun har 52 faste bosatte innbyggere. Det er nesten uvirkelig at slik offentlig ønske samfunnsutvikling settes på vent pga. sendrektig offentlig saksbehandling. Jeg ser derfor frem til å få statsrådens syn på saken og gjerne at saken får endelige avklaring snarest mulig.