Hans Fredrik Grøvan (KrF): SKAP kreativ folkehøyskole, Mandal, ble godkjent for 100 elever i forbindelse med statsbudsjettet for 2016. Mens vanlig praksis har vært at folkehøyskolene får tilskudd de tre første årene etter godkjent elevtall, har denne praksisen ikke vært fulgt når det gjelder SKAP.
Hvorfor praktiseres ikke den samme tilskuddsordning de tre første driftsårene for SKAP som ble benyttet for de nystartede folkehøyskolene Kristiansand folkehøyskole og Setesdal folkehøyskole?
Begrunnelse
Det er med stor undring en registrerer den forskjellsbehandling som SKAP opplever mht. tilskudd i forhold til de to sist godkjente folkehøyskoler, Setesdal og Kristiansand folkehøyskole.
SKAP ble godkjent for 100 elever og forventet, som de andre nevnte folkehøyskolene at de fikk tilskudd for det godkjente elevtallet på 100 de tre første driftsårene. I statsbudsjettet for 2016 ble skolen tildelt midler for 60 elever, noe som utgjorde kr. 1,3 mill. mindre enn forventet. For 2017 er beløpet økt til kr. 1,7 mill. mindre enn forventet ut fra godkjent elevtall på 100 fordi grunnlaget for bevilgningen ligger lavere enn de 100 godkjente elevplassene.
Så er det kjent at skolen selv stipulerte en opptrapping av elevtallet over 3 år fra 60 det første driftsåret til 100 elever det tredje året. Likevel har det aldri vært kommunisert eller oppfattet, heller ikke av Folkehøyskolerådet, at dette skulle bety en annen praktisering av tilskuddsordningen for SKAP sammenliknet med de to nevnte folkehøyskoler.
For året 2017 hadde Folkehøyskolerådet innstilt på et tilskudd for 100 elever til SKAP. Dette ble endret i strid med tidligere praksis for andre folkehøyskoler av Utdanningsdirektoratet.
Store oppstartskostnader og en statlig tildeling i strid med tidligere praksis som har innebåret en betydelig reduksjon i forhold til forventet tilskudd, har skapt en svært vanskelig situasjon for skolen som har vært løst med banklån og krisehjelp fra Mandal kommune. Dette skaper store utfordringer for skolen og gir en mangel på forutsigbarhet som tidligere har preget tildelingspraksisen.
Dette dreier seg ikke om noen ekstrabevilgning til folkehøyskolene, men en fordeling mellom skolene i tråd med tidligere praksis som gjør at SKAP som de andre godkjente folkehøyskolene får tildeling etter antall godkjente elevplasser de tre første driftsårene.