Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I Utenriksdepartementets tildelingsbrev til Norad av 02.01 d.å. bes Norad «arbeide for ytterligere konsentrasjon der situasjonen ligger til rette for det, også på arbeidsområder der det er gitt unntak fra 85-landslisten (sivilsamfunnsbevilgningen, humanitær bistand, Norfund).»
Hvilken type konsentrasjon legger utenriksministeren her opp til og hvordan Norad skal jobbe for dette uten å opptre i strid med utenriks- og forsvarskomiteens enstemmige merknad om dette i budsjettinnstillingen?
Begrunnelse
Stortinget har gitt unntak fra det geografiske konsentrasjonsprinsippet både for bevilgningene til sivilt samfunn og humanitær bistand. I Innst. 7 S (2016-2017) uttalte Utenriks- og forsvarskomiteen enstemmige følgende:
«Komiteen viser til at Stortinget har godtatt at norsk bilateral bistand skal konsentreres geografisk om 12 fokusland og en liste over 73 andre samarbeidsland, i alt 85 land. Komiteen viser til at Stortinget har godkjent to unntak fra denne geografiske konsentrasjon: Det gjelder bevilgningene til sivilt samfunn og til humanitær bistand. Komiteen vil ikke foreta endringer i disse retningslinjene før Stortinget har behandlet den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken våren 2017. Det skal i meldingen redegjøres for konsekvenser av eventuelle endringer som måtte foreslås i retningslinjene for geografisk konsentrasjon.»
Merknaden er tydelig på at det ikke skal foretas endringer i før Stortinget har fått behandlet den varslede utviklingsmeldingen. Sivilsamfunnsorganisasjonene er avhengige av tydelige og forutsigbare retningslinjer – og forvaltningsmessige praktisering av retningslinjene – for å kunne planlegge og gjennomføre sine flerårige planer.
Tildelingsbrevet formulering bidrar til å skape usikkerhet om praktisering av gjeldende retningslinjer fra Norads side. Det er derfor behov for en presisering av hva som menes med formuleringen slik at det blir tydelig at det ikke er i strid med komiteens merknad. Utenriksministeren bes derfor opplyse hvilken type konsentrasjon han ser for seg som ikke er i strid med Stortingets vilje, og hvordan Norad skal arbeide for dette innenfor retningslinjene Stortinget har godkjent.