Lise Christoffersen (A): Undertegnede har mottatt henvendelser fra personer på AAP, som også har bostøtte. Husbanken legger til grunn faktisk utbetaling den aktuelle måneden. Nav utbetaler AAP hver fjortende dag. I januar kom det derfor tre utbetalinger av AAP, noe som førte til at Husbanken avslo bostøtte den måneden for flere brukere.
Vil statsråden ta initiativ overfor kommunalministeren, slik at denne utilsiktede virkningen av ulike rutiner i to statlige etater kan endres og etterbetaling sikres dem som er rammet?
Begrunnelse
Jeg regner med at statsråden er enig i at det er urimelig at personer som er avhengige av offentlige ytelser, får kutt i bostøtten fordi kalenderen gjør at det blir tre utbetalinger av AAP i en tilfeldig måned. Én måte å forebygge dette på for framtida, er om AAP utbetales på to fastsatte datoer pr. måned, i stedet for hver fjortende dag. Det er mulig det finnes andre og enklere måter å ordne dette på, i et samarbeid mellom ASD og KMD. Det viktigste er at stønadsmottakerne ikke opplever uforutsette kutt. Det virker også underlig at saksbehandlere på Nav informerer brukere om at dette gjelder flere, uten at det går meldinger videre oppover i systemet om utilsiktede virkninger av ulike rutiner i ulike etater. Hvis dette var like ukjent for statsråden som for oss stortingsrepresentanter i arbeids- og sosialkomiteen, kunne det kanskje være en idé å etablere rutiner for slike meldinger, slik at brukerne slipper å ta ansvaret for å videreformidle slike meldinger.