Else-May Norderhus (A): NSOF og NSF har i sine høringssvar til NIS-forskriften gjort beregninger som konkluderer med at konkurransevilkårene for NOR og DIS er tilnærmet like. Statsråden selv har også vært opptatt av å trekke frem at Norge har en konkurransedyktig maritim politikk. Likevel legger hun i saken om Color Line og endring av NIS-forskriften til grunn at det finnes store konkurranseulemper for NOR opp mot DIS.
Kan statsråden konkretisere og tallfeste den påståtte konkurranseulempen dagens NOR har mot dagens DIS?
Begrunnelse
I spørretimen 22.02.2017 uttalte statsråden følgende:
«Så har også fartsområdeutvalget anbefalt oppmyking i NIS passasjerskip utenriksfart. Der er vi i en situasjon hvor vi kan la være å gjøre noe – da mister vi 2 500 ansatte, det har Color Line vært veldig tydelig på overfor utvalget og overfor meg – eller vi kan forsøke å skape et regelverk som er tilpasset det handlingsrommet vi har innenfor EØS-retten.»
Til fartsområdeutvalget i 2014 hevdet Color Line at konkurransevridningen mellom NOR og DIS utgjorde 154 millioner. I spørretimen i 22.02 stilte jeg spørsmål om hvordan dette hadde endret seg, gitt at nettolønnsordningen nå er styrket for Color Lines del, med et hevet tak og nettolønn for hele mannskapet. Dette fikk jeg ikke et tydelig svar på fra statsråden. Der det derimot fremkommer et tydelig svar er i Norsk Sjøoffiserforbunds høringssvar til forskriftsendringen. Der er det gjort en beregning som tilsier at Color Line tvert i mot har en konkurransefordel av å være registrert i NOR: «Samlet anslår vi at selskapet i dag har en fordel på ca. 20 millioner på å drive fra Norge i forhold til fra Danmark».
Da dette spørsmålet, også i følge statsråden, er selve bakgrunnen for å endre forskriften, er det av avgjørende betydning å få svar på hvilket faktagrunnlag som benyttes.
Gitt at forutsetningene i stor grad er endret fra 2014 og de nordiske konsekvensene av forskriftsendringen ukjente, mener Arbeiderpartiet at statsråden må trekke forslaget og gå i dialog med partene om alternative løsninger.