Geir Pollestad (Sp): I høringsbrev om NIS utenriksferger forklarer departementet forslaget med at fergene står i konkurranse med cruiseturisme og det kostnadsnivå disse opererer under.
På hvilken måte er utenriks fergefart i konkurranse med cruisetrafikk og hvilke cruiseruter gjelder det?
Begrunnelse
Fartsområdeutvalget drøftet aldri at utenriks fergefart var i konkurranse med cruise. Flertallet i utvalget foreslo konkret at Oslo-Kiel fergene kunne flagges til NIS. Det er ingen cruisebåter som trafikkerer denne ruten. Konseptene og passasjerenes formål på utenriksferger og cruise er ikke sammenfallende. Reiserutene er også forskjellige. Det er derfor uklart hvorfor departementet bringer inn dette helt nye argument for å forsvare oppsigelse av minst 700 arbeidsplasser.
Utdrag fra høringsbrev:
Etter departementets syn innebærer utvalgets omforente løsning i realiteten et skille mellom korte og lange fergeruter, ved at fart mellom norske og nærmere liggende nordiske havner begrenses, mens lengre ruter mellom norske og andre europeiske havner ikke begrenses. Departementet legger til grunn at ovennevnte skille har sammenheng med at skipene som betjener lengre ruter med lugarer/ overnattingskapasitet om bord er mer arbeidsintensive enn kortere ruter, og at de i større grad er i konkurranse med cruiseturisme og det kostnadsnivået disse opererer under. Samlet sett medfører dette at behovet for kostnadseffektive alternativer er størst knyttet til ferger som betjener lengre ruter.