Kirsti Bergstø (SV): Blant 57 publiserte rapporter om tilsyn med tjenestene til mennesker med utviklingshemming i 2016, ble det påvist 98 lovbrudd. Mange får ikke det omfanget av tjenester som de har krav på. Brukermedvirkningen er fraværende. Tjenestene mangler kompetanse og kommunene mangler internkontrollsystemer.
Hva gjør regjeringen for å rette opp i forholdene?
Begrunnelse
«I intervju kom det fram at det er tilfelle der brukarar ikkje får gjennomført aktivitet som er satt opp på dagsplan, ikkje får tenester i det omfanget som går fram av vedtaket deira eller ikkje får enkelte besøk eller tilsyn, på grunn av at personalet må hjelpe andre brukarar.», kan en lese fra tilsynsrapporten med Ulstein kommune. Det finnes rikelig med tilsvarende påstander i de andre 56 tilsynsrapportene.
«Vedtakene er standardiserte og ikke individuelt utformet», kan en lese fra tilsynsrapporten med Kristiansand kommune. Manglende individuelle tjenester er omtalt i svært mange av de 57 tilsynsrapportene.
Mange tjenestemottakere blir ikke involvert i vedtaksprosessen til tross for lovens bestemmelser om brukermedvirkning. I noen tilfeller blir heller ikke tjenestemottakerne informert om vedtakene som er fattet om deres eget tjenestetilbud.
De årlige tilsynsmeldingene fra Helsetilsynet viser at det i 80-90 prosent av tilfellene gis dispensasjon fra lovens kompetansekrav ved utøvelse av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming. Tilsynsrapportene fra 2016 viser en generell mangel på sosialfaglig kompetanse, både når det gjelder fagutdannet og høgskoleutdannet personell.
Vi vet at svært få personer med utviklingshemming får velge hvor, hvordan og med hvem de skal bo. De fleste må ta til takke med den ledige plassen i det kommunale bofellesskapet som de tilbys. Få har muligheter for å flytte hvis de mistrivs. For å hindre at den ene beboeren forulemper den andre, er det ikke uvanlig med «skjermingstiltak».
Den som leser tilsynsrapporter fra feltet, vil sitte igjen med et inntrykk av forhold som ville vært uakseptable for folk flest. De kommunale tjenestene til mennesker med utviklingshemming kom med sosialtjenesteloven i 1991. Når forholdene ikke er blitt forsvarlige etter 26 år, kan det være rimelig å stille spørsmål med om den statlige styringen med sektoren bør styrkes. I følge Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), var forholdene bedre i reformperioden (1991-1996), en periode som var preget av sterk statlig styring.