Erlend Wiborg (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at NAV viser fleksibilitet for sine brukere som etterspør utskrift av informasjon om ytelser og utbetalinger i tråd med Stortingets merknad i statsbudsjettet for 2017?
Begrunnelse
Etter omleggingen av rutinene hos NAV er det slik at det i all hovedsak er slutt å sende utbetalingsmeldinger i posten. Alle kan se sin utbetalingsinformasjon på ditt NAV på nav.no. For de som ikke kan benytte ditt NAV kan de ringe NAV Kontaktsenter og få utbetalingsinformasjonen lest opp.
Det er fortsatt slik at utbetalingene kommer som normalt. Og det er fortsatt slik at alle endringer i utbetalinger ut over reguleringer og satsendringer, samt vedtak vil komme i posten.
Men det skal være slik at utskrift skal sendes i spesielle tilfeller. Derfor vedtok også et flertall på stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet 2017 at det understrekes
"viktigheten av at alle sikres tilstrekkelig informasjon om ytelse og utbetalinger. Flertallet mener Nav må sikre at denne informasjonen er tilgjengelig også for de som ikke kan benytte seg av digitale verktøy"
Senest i stortingets muntlige spørretime onsdag 8. mars fikk statsråden spørsmål om saken. Der gjorde hun det klart at mange tror at det ikke skal sendes skriftlig informasjon.
Men det er kun når det er samme informasjon måned etter måned at det ikke skal sendes ut på post lenger. Statsråden sa at hun har:
«bedt NAV være fleksibel nå, og følge med på dette slik at folk får den informasjonen de trenger.»
Fleksibilitet og brukervennlighet er viktig fra NAV. Ingen er tjent med at landets pensjonister har inntrykk av at NAV ikke er villig til å sende skriftlig informasjon til de få som etterspør dette.