Else-May Norderhus (A): Hva har statsråden gjort konkret for å sikre at kondemnerings- og innovasjonslånsordningene bidrar til fornyelse av flåten og når vil en mer treffsikker ordning tre i kraft?
Begrunnelse
For over to år siden anmodet Stortinget regjeringen om å vurdere en midlertidig vrakpantordning for skip for å bidra til fornyelse og økt miljøvennlighet i nærskipsflåten og støtte målet om mer gods over på sjø. For over ett år siden lanserte regjeringen en kondemneringsordning for skip og en innovasjonslånsordning for å bidra til flåtefornyelse, men ordningen har ikke fungert. I den nylig fremlagte Meld. St. 27 (2016-2017) skriver regjeringen at «ingen prosjekter har fått tilsagn i 2016.».
Det nytter lite med ordninger som ingen bruker, og vi må kunne forvente en rask oppfølging av dette.
I behandlingen av statsbudsjettet var det en samlet komite som igjen pekte på viktigheten av ordningnen og flere muligheter for å gjøre den mer treffsikker:
«Komiteen viser til at en innovasjonslåneordning vil være et viktig bidrag for flåtefornyelse i nærskipsfartsflåten, men merker seg at dagens ordning bare finansierer nybygg. Komiteen mener det må vurderes å utvide ordningen til også å gjelde annenhåndskjøp av moderne skip.
Komiteen har registrert at det er kommet flere innspill til justeringer av kondemneringsordningen etter at den trådte i kraft, og mener flere av forslagene er fornuftige. Komiteen understreker at det er avgjørende at ordningen innrettes slik at den blir mer tilgjengelig for næringen, og at den er treffsikker for å nå målene man har satt. Komiteen har merket seg at regjeringen er i gang med å vurdere justeringer av ordningen for at den bedre skal treffe de behov som foreligger, og støtter dette.»