Heidi Greni (Sp): Statens vegvesen har fremmet innsigelser til kommuneplanens arealdel i Selbu kommune for å stoppe utvikling av områder som kommunen mener er nødvendig for å sikre bosettingen i utsatte lokalsamfunn. Statens vegvesen mener kommunen skal sentralisere boligbyggingen og begrunner sine innsigelser med de statlige planretningslinjene for samordnet bolig, areal og transportplanlegging.
Er statsråden enig i at disse retningslinjene skal brukes for å forhindre desentralisert bosetting?
Begrunnelse
I sin begrunnelse for å reise innsigelse mot flere boligområder i lokalsamfunn i Selbu, sier Statens vegvesen at:
"Mange av utfordringene er knyttet til statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Vegvesenet mener det er utfordrende at det legges til rette for boligbygging i områder der en i stor grad må benytte seg av bil som transportmiddel for å kunne gjennomføre hverdagslige gjøremål slik som arbeidsreiser, innkjøpsreiser, besøksreiser og fritidsreiser."
I de statlige planretningslinjene heter det:
"I områder med lite utbyggingspress, og hvor lokale myndigheter vurderer det som nødvendig for å øke attraktiviteten for bosetting, kan det planlegges for et mer differensiert bosettingsmønster."
Jeg deler Selbu kommunens forståelse av at denne formuleringen i planretningslinjene gir rom for et annet syn på kommuneplanens arealdel i
Selbu enn det Statens vegvesen legger til grunn.
Det vil være svært uheldig om kommunenes bestrebelser på å opprettholde et bosettingsmønster som gir positive framtidsmuligheter for flere lokalsamfunn, skal bli stoppet av en snever tolking av de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging.