Per Olaf Lundteigen (Sp): Domstoladministrasjonen (DA) har tatt initiativet til å etablere en permanent felles ledelse ved flere domstoler etter hvert som domstolledere har fratrådt.
Har statsråden gitt sin godkjennelse eller på annen måte gitt "grønt lys" for den prosessen som er i gang, og ser statsråden noen betenkeligheter ved gjennomføringen av felles ledelse sett i lys av de rettslige innvendinger som er kommet fra dommerhold og Stortingets tidligere behandling av spørsmålet om sammenslåing og felles ledelse?
Begrunnelse
Domstoladministrasjonen (DA) har tatt initiativet til å etablere en permanent felles ledelse ved flere domstoler etter hvert som domstolledere har fratrådt. Hittil har dette vært etablert som en prøveordning. Det søkes nå permanent felles ledelse for Alstahaug, Brønnøy og Rana tingretter, Nord- Gudbrandsdal og Sør-Gudbrandsdal tingretter og Lofoten og Salten tingretter. Flere distrikter antas å følge.
Fra dommerhold har det vært reist rettslige innvendinger mot slik felles ledelse:
For det første må domstolloven § 33c forstås slik at den ikke gir hjemmel for DA til å etablere felles domstolledelse. "Dommerstillinger" må i lys av reglene i § 19 i utgangspunktet forstås som ordinære, ikke-ledende dommerembeter. Dette har Dommerforeningen tidligere gitt uttrykk for.
For det andre står det i forskriftens § 3 om etablering av felles dommerstillinger at DA i "særlige tilfeller" kan fastsette at to eller flere domstoler skal ha felles domstolleder.
En regelmessig gjennomføring av felles ledelse ved fratredelse av en sorenskriver er derfor ikke hjemlet i ordlyden i forskriften.
Ved etablering av felles ledelse blir stillingen utlyst, og sorenskriveren i det andre embetet må søke. Hvis han/hun ikke blir utnevnt, blir vedkommende tilbudt tingrettsdommerstilling. De konstitusjonelle sider av spørsmålet er ikke utredet.