Tore Hagebakken (A): Kan statsråden bekrefte at det er avsatt nødvendige planleggingsmidler til IC-utbygging nordover fra Åkersvika mellom 2024 og 2029?
Begrunnelse
Regjeringens NTP-forslag innebærer ca. 15 mrd. kroner til IC-utbygging nordover fra Åkersvika mellom 2024 og 2029. For å bygge i denne perioden, må en planlegge i første del av kommende NTP.
Det bør være et mål å sikre kontinuitet mot full IC-utbygging. Langs Dovrebanen er dette særlig viktig fordi det er en full utbygging som gir store regionale effekter og fordi Dovrebanens store «flaskehalser» ligger mellom Hamar og Lillehammer.
Jeg er gjort kjent med en bekymring for at det ikke er tatt høyde for planleggingsmidler som trengs i første del av NTP. Bakgrunnen for dette er at det i oppsummeringstabellen (Vedlegg 2 i NTP-forslaget, fra side 326) vises midlene som skal brukes i første og andre del av kommende NTP. Her ligger det 300 millioner kroner knyttet til Seut-Sarpsborg («ytre IC Østfold»), samt 120 millioner kroner til «Ytre IC Vestfold» i første halvdel, dvs. fram til 2023, men ingen midler til «Ytre IC Dovrebanen» i samme periode.
Bekymringen knytter seg til at overnevnte midler er planleggingspenger for de to andre aksene og at tilsvarende, nødvendige planleggingsmidler for Dovrebanen er falt ut.