Karin Andersen (SV): I Dokument nr. 15:463 (2016-2017) svarer kunnskapsministeren: I tillegg vurderer derfor departementet løsninger som kan ivareta elevene som berøres av saken på kort sikt.» Henvendelse fra samme elev som fikk medhold i nemnda viser at på tross av gode karakterer i alle andre fag, gis ikke vitnemål pga. manglende 2. fremmedspråk. Det kan ikke aksepteres at elever med dysleksi hindres i videreutdanning av diskriminerende regler.
Hva gjør statsrådene slik at disse elevene nå får vitnemål?
Begrunnelse
Dette er oppfølging av skriftlig spørsmål
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=67542
I svaret sier Kunnskapsministeren at:
"Departementet har startet arbeidet med å få på plass et nytt regelverk som balanserer disse hensynene på en best mulig måte. Det er viktig at et nytt regelverk er godt og ikke gir utilsiktede effekter, og det kan derfor være vanskelig å få dette på plass i løpet av kort tid.
I tillegg vurderer derfor departementet løsninger som kan ivareta elevene som berøres av saken på kort sikt. Jeg vil om kort tid konkludere i dette spørsmålet og sørge for at elevene det gjelder får god informasjon."
Saken gjelder elever med dysleksi, men som vil klare seg godt både i arbeid og videre utdanning hvis ikke stivbeinte regler sparker beina unna mulighetene.
Det er regelverket og ikke elevens evner og muligheter som gjør at de havner i statistikk for frafall og at de ikke kommer videre i utdanning.
Jeg finner det umulig å akseptere at regelverket skal stå i vegen for at disse elevene ikke får vitnemål og mulighet til å utdanne seg videre.