Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hvordan vil statsråden ivareta Stortingets vedtak om å styrke kompetansen om trafikkunnskap og trafikksikkerhet i fornyelsen av kunnskapsløftet?
Begrunnelse
Regjeringen fremla i 2016 en stortingsmelding om trafikksikkerhet, jf. Meld. St. 40 (2015-2016) Trafikksikkerhetsarbeidet - samordning og organisering. Her stadfestes Samferdselsdepartementets hovedansvar for trafikksikkerhet på veg, samtidig som det fremheves at også andre departementer, herunder Kunnskapsdepartementet, har ansvar for virkemidler med stor betydning for trafikksikkerheten.
Det vises til at barnehager og skoler skal drives slik at skader og ulykker forebygges. Trafikksikkerhet skal inngå i dette arbeidet, jf. forskrift om miljørettet helsevern i barnehage og skole. I grunnskolen inneholder fagene kroppsøving og naturfag kompetansemål som er relevante for trafikksikkerhet.
I forbindelse med behandlingen av meldingen understreket en samlet Transport- og kommunikasjonskomite betydningen av trafikkopplæring i skolen, jf. Innst. 193 S (2016-2017)). Stortinget vedtok følgende: "Stortinget ber regjeringen styrke kompetansen om trafikkunnskap og trafikksikkerhet i barnehage og skole», jf. anmodningsvedtak 505.
Samferdselsdepartementet foreslår i brev av 23.5.2017 å overføre ansvaret for koordineringen av oppfølgingen av nevnte vedtak til Kunnskapsdepartementet som ansvarlig departementet for barnehage og skole.
Fornyelsen av kunnskapsløftet er nå i full gang. Høringen om ny overordet del om verdier og prinsipper er avsluttet. I følge Trygg Trafikk mangler Kunnskapsdepartementets forslag omtale av risikoforståelse, sikkerhet og sikkerhetskultur.
Det er derfor viktig å få avklart hvordan statsråden vil følge opp Stortingets vedtak om å styrke kompetansen om trafikkunnskap og trafikksikkerhet i fornyelsen av kunnskapsløftet generelt, og i ny overordet del om verdier og prinsipper spesielt.