Morten Wold (FrP): Hva tenker statsråden om måten annonsekampanjen for nøytrale tobakkspakninger er utformet på, og påstanden om at skadevirkningene av sigaretter og snus er like, og hva er totalkostnadene for kampanjen – inkludert forarbeid, produksjon og gjennomføring?
Begrunnelse
Helsedirektoratet har iverksatt en større annonsekampanje for nøytrale tobakkspakninger. Nøytrale forpakninger er allerede vedtatt av Stortinget, mot FrPs stemmer.
I reklamen fremstilles skadevirkningene av sigaretter og snus som like, til tross for at flere fagmiljøer mener skadevirkningen av de to produktene ikke kan sammenlignes. Blant annet viser en ny rapport fra anerkjente Karolinska Instituttet i Sverige at det ikke er noen sammenheng mellom snus og bukspyttkjertelkreft. Amerikanske myndigheter har tidligere konkludert med at snus er 99 prosent mindre skadelig enn sigaretter.
Slik annonsene er utformet, kan de forveksles med redaksjonell tekst – og kan være brudd på både markedsføringsloven og Vær Varsom-plakaten, blant annet med hensyn til at markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring, og at det skal være et klart skille mellom journalistikk og reklame. Det er betenkelig at barn er brukt som intervjuobjekter, med tanke på at de ikke vil kunne stille seg kritiske til – eller oppfatte at de brukes som ledd i innholdsmarkedsføring – på samme måte som voksne.