Per Olaf Lundteigen (Sp): Mener statsråden at helikoptertrening skal foregå ved Taraldrud, er planene for helikoptertrening endret i forhold til det framlagte planforslaget, og siden både trening med helikopter og noe annen skyte- og eksplosivtrening i henhold til planforslaget allerede må foregå på annet sted enn Taraldrud, vil det ikke da være rett å samle dette på ett sted (Rygge) slik at alle ressursene er samlet ved trening utenfor Taraldrud, og hva er forskjellen i kostnader ved valg av helikopterlokalisering på Rygge og på Taraldrud?
Begrunnelse
Jeg viser til statsrådens svar av 27. juni på mitt spørsmål vedr. nasjonalt beredskapssenter. I mitt spørsmål av 19. juni ba jeg blant annet statsråden gi en konkret vurdering av kostnadsreduksjonen ved å legge helikoptervedlikeholdet til Rygge der det allerede eksisterer infrastruktur. Statsråden skriver i sitt svar om helikoptre at all treningsaktivitet skal skje der helikoptrene er stasjonert, altså ved beredskapssenteret på Taraldrud. I det fremlagte planforslaget er det lagt til grunn at det ikke skal være helikoptertrening på Taraldrud, kun operativ drift (om lag 6 bevegelser i døgnet).
Fra plandokumentets side 48, øverste avsnitt, siteres:
"Helikopterflyging vil foregå som oppdrag - ikke som øvelser. Tidsbegrensning er derfor ikke mulig for helikopterflyging."
Videre siteres andre avsnitt under 6.13.2 Helikopterstøy - Grunnlag og forutsetninger - fra plandokumentets side 79:
"Det er lagt til grunn en trafikkmengde på 2250 helikopterbevegelser pr. år, i snitt ca. seks bevegelser pr. døgn. Halvparten av dette er avganger og halvparten er landinger.
Trafikkmengde og mønster er beregnet ut fra erfaringer med dagens bruk av politiets to helikoptre som er stasjonert på Gardermoen. Det er lagt til grunn at det blir tre helikoptre stasjonert på Taraldrud."
Prosjektledelsen har ved flere anledninger presisert overfor beboere at det ikke blir treningsaktivitet med helikopter ved Taraldrud. Helikoptertrening på Taraldrud vil øke støybelastningen ut over det som er beskrevet i støyutredningene.
Så langt undertegnede kjenner til vil det - uavhengig av hvor helikoptrene lokaliseres - være behov for å bygge hangarer til helikoptrene. Her må det antas at kostnaden vil være om lag den samme på Taraldrud og Rygge. Det er forskjellen i valget mellom lokalisering av helikoptrene på Taraldrud og på Rygge hva gjelder tomtekostnad, rullebane, fuelanlegg, samt tilknyttede driftskostnader som er viktig å få framlagt. Justis- og beredskapsdepartementet burde ta initiativ til en uavhengig utredning av dette.