Kirsti Bergstø (SV): Trønder-Avisa har gjennom en serie artikler dokumentert hvordan norske kommuner sender innbyggere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser og atferdsvansker til private institusjonslignende opphold i andre kommuner.
Hvor mange personer er det som sendes til private omsorgsbedrifter hvor de må bo langt i fra hjemkommunen og hva har regjeringen gjort for å sikre at alle skal kunne bo og leve på sitt hjemsted?
Begrunnelse
Under overskriften «De umulige sakene», har Trønder-Avisa gjennom en serie artikler skrevet om Mestrings- og læringssenteret (ML) på Ekne. ML er et privat omsorgsforetak som har ti personer boende. Tilbudet beregnet på personer med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser og atferdsvansker. Beboerne synes å være på senteret, ikke fordi de vil, men fordi kommunen har sendt dem dit. Det skal visst nok finnes lignende institusjonsomsorg drevet av andre firma andre steder.
Med nedleggelsen av Helsevesenet for psykisk utviklingshemmede (HVPU), etablering av de kommunale omsorgstjenestene ved innføringen av sosialtjenesteloven og overføring av ansvaret for personer med utviklingshemming til fra HVPU til kommunene, tok staten et oppgjør med institusjonene som permanent boform i 1991.
Dosent Oddbjørn Johansen hevder overfor Trønder-Avisa at det ikke er noen argumenter som veier tungt nok for å sende kommunens innbyggere bort. Oddbjørn Johansen beskriver praksisen som en faglig fallitterklæring.
De fleste kommunene, både små og store, makter å etablere tilbud til personer med utviklingshemming og store tilleggsutfordringer. Personer som er dømt til tvungen omsorg, dvs. at domstolen mener samfunnet har behov for å beskytte seg mot dem, blir etter en kort utredning ved Sentral fagenhet for tvungen omsorg, tilbakeført til kommunene og det påkrevde tjenestetilbudet blir etablert. Det er vanskelig å forstå behovet for å etablere private institusjoner for målgruppen. Den statlige toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester, medfører at staten dekker de meste av kostnadene ut over ca. 1,5 millioner per år, uavhengig av om personene får et tilbud i kommunen eller om de sendes til private institusjoner. Trønder-Avisen avdekker at ordningen er svært lønnsom for det private omsorgsfirmaet. Hver femte inntektskrone er ren fortjeneste for omsorgsfirmaet.
Ordningen synes ikke å være i samsvar med FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, artikkel 19, som fastslår at alle skal kunne velge hvor, hvordan og med hvem de skal bo. Ingen skal måtte bo i en spesiell boform. Ordningen synes å være i strid med det som har vært etablert norsk politikk siden reformen i 1991.
Når fagfolk heller ikke ser behovet for de private institusjonene, er det vanskelig å se hvorfor innbyggere skal måtte sendes bort i fra sin hjemkommune til private omsorgsinstitusjoner.