Ruth Grung (A): Frisørbransjen reagerer på at staten gjennom Innovasjon Norge, NAV og IMDI gir støtte til nyetablering som oppfattes som konkurransevridende i en tidels overetablert bransje. Frisørbransjen er positiv til at arbeidssøkende og innvandrere skal komme i arbeid, men innovasjonstiltak må komme hele næringen til gode.
Hvordan sikrer regjeringen at offentlig støtte ikke bidrar til å undergrave seriøse frisørbedrifter som blant annet tar ansvar for lærlinger i en overetablert bransje med fra før lave marginer?
Begrunnelse
På NHO møte arrangert i Bergen kom det frem at NFVB (Norske Frisør- og Velværebedrifter) reagerte på at Innovasjon Norge i flere omganger har gitt støtte til teknologisk utvikling til blant annet plattformer for oversikt over ventetid i salonger. Slike løsninger finnes allerede og tilfører ikke bransjen noe nytt. Frisørbransjen opplever dette som statlig støtte til enkeltaktører og dermed potensielt konkurransevridende. NFVB stiller spørsmål om slik støtte er riktig bruk av offentlige penger og om de er i tråd med mål og retningslinjer for Innovasjon Norge. Frisørbransjen mener at det offentlige bør gi støtte til utvikling av teknologi og forretningsløsninger som kommer hele bransjen til gode. Innovasjon Norge har ikke ville gi informasjon om omfanget av støtten til frisørbedrifter.
Frisørbransjen registrerer en type nyetablering med ulik statlig støtte, i ofte mettede, urbane markeder, samtidig som kvalitetssikringen av selve frisørfaget ofte er mangelfull. Frisørbransjen frykter både konsekvenser for bransjens omdømme og fremtidig rekruttering av lærlinger. I tillegg til Innovasjon Norge har NAV en ordning med at man kan beholde dagpenger i inntil 12 måneder under etablering av egen virksomhet og NAV/IMDI har en tilskuddsordning til etablererveiledning for innvandrere og av "alle fattige grupper".
Totalt sett blir det mye offentlig støtte til nyetablering i en bransje som i utgangspunktet har små marginer, der de seriøse bedriftene som både følger hygiene forskrifter og tar ansvar for å gi opplæring til lærlinger, blir hardt presset på pris. Presset blir forsterket ved at det offentlige i svært liten grad følger opp med tilsyn.
Vil også presisere at frisørbransjen alltid har vært kjent for å være raus med å gi ungdom som sliter muligheter til å prøve seg og stiller mer enn gjerne opp for å bidra til at innvandrere får opplæring og blir kvalifisert til å drive salonger i henhold til dagens krav til fag og virksomhet.