Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1568 (2016-2017)
Innlevert: 14.09.2017
Sendt: 15.09.2017
Besvart: 25.09.2017 av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Kan statsråden gjøre rede for og forklare premissene for Justisdepartementets rapport om støy fra det planlagte beredskapssenteret på Taraldrud?

Begrunnelse

Det vises til at aksjonsgruppa mot støy fra det nye beredskapssenteret på Taraldrud har fått avslag på innsyn i underlagsmaterialet for vurderingen om støygrenser knyttet til anlegget. Undertegnede mener at denne informasjonen er relevant for det parlamentariske arbeidet i saken.

Per-Willy Amundsen (FrP)

Svar

Per-Willy Amundsen: Justis- og beredskapsdepartementet har i forprosjekteringen for nytt nasjonalt beredskapssenter lagt til grunn gjeldende statlige retningslinjer for behandling av støy ved arealplanlegging (T-1442), med tilhørende veileder. Det foreligger flere konsekvensutredninger for prosjektet som omhandler støy. Disse er publisert her:

https://nettsteder.regjeringen.no/beredskapssenter/dokumenter/

Konkret henvises det til vedlegg 10, 11-1 og 11-2. Det er gjort nærmere rede for premissene i den enkelte rapport. Til vedlegg 11-2 vil jeg bemerke at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i den vedtatte reguleringsplanen har tatt inn en særskilt reguleringsbestemmelse som sikrer at støynivåene som fremkommer av de reviderte støykartene for skytestøy ikke skal overskrides. Departementet, prosjektet og politiet har ikke gitt føringer for støyrapportene utover inputverdier som: helikoptertype, helikoptertraseer, våpentyper og mengde skudd per våpentype, utformingen av det prosjekterte anlegget mv. Beregningsmetoden benyttet for skytestøy er gjeldende nordisk beregningsmetode for skytestøy, Shooting ranges: Prediction of noise (NT ACOU 099) Nordtest, 1997. For flashbangs og sprengstoff er det tatt utgangspunkt i målte verdier av de aktuelle typene lydkilder under øvelser hos beredskapstroppen. Deretter er det beregnet lydeffekten av disse lydkildene. Utbredelsen av støy er deretter beregnet med Nordisk metode for beregning av industristøy for maksimalt støynivå. Støy fra Helikoptertjenesten er beregnet av SINTEF med beregningsverktøyet NORTIM. På bakgrunn av presseoppslag den senere tid vil jeg presisere at det er helikoptertypen AW169 – dvs. de nye politihelikoptrene - som er lagt til grunn for konsekvensutredningen av helikopterstøy. Beregningene er gjennomført i samsvar med gjeldende metodikk, og utført av fagmiljøer med høy kompetanse og lang erfaring på området. Det er lagt betydelig vekt på å redusere usikkerhet ved beregningene, og «worst case» er lagt til grunn for alle beregninger. Støyberegningene vil i tillegg bli oppdatert i forbindelse med detaljprosjekteringen av anlegget, og deretter jevnlig som en del av miljøoppfølgingsplanen. Det vil også bli gjennomført støymålinger for å kontrollere at støynivåene er i samsvar med det som er beregnet. For å sette saken i et perspektiv vil jeg avslutningsvis vise til en rapport Plan Urban har utarbeidet på oppdrag fra Oslo kommune: http://planurban.no/wp-content/uploads/files/483.pdf. På side 30 kan man lese følgende:

«Ca. 50 000 personer bor innenfor gul støysone og ytterligere 12 000 personer bor i rød støysone i Groruddalen. Til sammen utgjør dette mer enn 50 % av Groruddalens befolkning». Tilsvarende knyttet til politiets nasjonale beredskapssenter er altså at ingen personer bor innenfor hverken gul eller rød støysone.