Torstein Tvedt Solberg (A): Det statlige bidraget til ny firefeltsvei mellom Hove og Ålgård er utsatt til etter 2024.
Er det i lys av dagens utfordrende trafikksituasjon aktuelt for statsråden å fremskynde det statlige bidraget for å sikre at byggingen kommer i gang i 2019 som opprinnelig planlagt?
Begrunnelse
I sommer ble byggingen av firefeltsvei på E39 på strekningen mellom Sandved og Hove fullført, i tråd med forrige NTP vedtatt av den rødgrønne regjeringen. Dette var et viktig prosjekt å få på plass for å bedre framkommeligheten, særlig for de mange som pendler nordover fra kommunene Sandnes og Gjesdal. Den nye firefeltsveien har ført til bedre trafikkflyt, særlig nordover om morgenen. Men trafikken sørover på ettermiddagen har imidlertid i liten grad bedret seg, problemene er flyttet sørover til Bogafjell. I tillegg er det fortsatt store trafikale problemer gjennom Ålgård på fredager og søndager i forbindelse med helgeutfarten. Dette kunne vi sist lese om i Stavanger Aftenblad denne helgen, hvor stor helgeutfart kombinert med mange besøkende i Kongeparken skapte store trafikale problemer. Detaljreguleringsplanen for strekningen vil sannsynligvis bli vedtatt i 2018, og Statens vegvesen har tidligere uttalt at de er klare for å gå i gang med prosjektet i 2019 dersom finansieringen kommer på plass. Samferdselsministeren har tidligere uttalt til media at han ønsket å gå direkte i gang med byggingen av firefeltsveien til Ålgård etter at strekningen Sandved-Hove ble ferdigstilt. Dette ble dessverre ikke fulgt opp av samferdselsminister i gjeldende NTP, hvor han istedenfor å følge opp den rødgrønne regjeringens NTP, valgte å utsette det statlige bidraget til etter 2024.