Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1576 (2016-2017)
Innlevert: 19.09.2017
Sendt: 20.09.2017
Besvart: 27.09.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Det statlige bidraget til ny firefeltsvei mellom Hove og Ålgård er utsatt til etter 2024.
Er det i lys av dagens utfordrende trafikksituasjon aktuelt for statsråden å fremskynde det statlige bidraget for å sikre at byggingen kommer i gang i 2019 som opprinnelig planlagt?

Begrunnelse

I sommer ble byggingen av firefeltsvei på E39 på strekningen mellom Sandved og Hove fullført, i tråd med forrige NTP vedtatt av den rødgrønne regjeringen. Dette var et viktig prosjekt å få på plass for å bedre framkommeligheten, særlig for de mange som pendler nordover fra kommunene Sandnes og Gjesdal. Den nye firefeltsveien har ført til bedre trafikkflyt, særlig nordover om morgenen. Men trafikken sørover på ettermiddagen har imidlertid i liten grad bedret seg, problemene er flyttet sørover til Bogafjell. I tillegg er det fortsatt store trafikale problemer gjennom Ålgård på fredager og søndager i forbindelse med helgeutfarten. Dette kunne vi sist lese om i Stavanger Aftenblad denne helgen, hvor stor helgeutfart kombinert med mange besøkende i Kongeparken skapte store trafikale problemer. Detaljreguleringsplanen for strekningen vil sannsynligvis bli vedtatt i 2018, og Statens vegvesen har tidligere uttalt at de er klare for å gå i gang med prosjektet i 2019 dersom finansieringen kommer på plass. Samferdselsministeren har tidligere uttalt til media at han ønsket å gå direkte i gang med byggingen av firefeltsveien til Ålgård etter at strekningen Sandved-Hove ble ferdigstilt. Dette ble dessverre ikke fulgt opp av samferdselsminister i gjeldende NTP, hvor han istedenfor å følge opp den rødgrønne regjeringens NTP, valgte å utsette det statlige bidraget til etter 2024.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: E39 Ålgård – Hove er en viktig del av hele E39-strekningen mellom Stavanger og Kristiansand. Fra Ålgård og videre sørover til Kristiansand skal E39 bygges ut av Nye Veier AS. I henhold til Nasjonal Transportplan og Nye Veiers planer vil hele denne strekningen stå ferdig i ca. 2027, ca. ti år fra nå. Det er store prosjekter og store positive effekter vi har foran oss.
Jeg merket meg at daværende transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet i 2015 mente man burde bygge Ålgårdbanen før man påbegynte firefelts motorvei til Kristiansand. Dagens regjering har langt mer offensive planer for E39. Under Arbeiderpartiet ble store deler av veien omtalt som en mulig tofeltsvei med midtdeler. Dagens regjering planlegger firefelts motorvei.
Når det gjelder strekningen Ålgård-Hove er jeg positiv til godt samarbeid med lokalpolitikere for å finne løsninger for tidlig oppstart av bygging. I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 viser et flertall i transport- og kommunikasjonskomiteen til enighet om Bypakke Nord-Jæren og peker på muligheten for tidligere byggestart ved at det gis anledning til forskuttering/låneopptak til prosjektet allerede i første planperiode. Jeg stiller meg i utgangspunktet positiv til en slik forsering forutsatt at tilstrekkelige avklaringer foreligger. Jeg legger til grunn at det i så fall må skje innenfor føringene om porteføljestyring i Prop. 47 S (2016-2017) om Bypakke Nord-Jæren og byvekstavtalen.
I følge Statens vegvesen pågår arbeid med reguleringsplan for prosjektet med sikte på planvedtak i 2018. Før et eventuelt opplegg for forsering av prosjektet kan legges fram for Stortinget, må det dessuten foreligge lokalpolitisk tilslutning til finansiering av en slik forsering gjennom Bypakke Nord-Jæren. I tillegg skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av blant annet kostnadsanslaget.