Skriftlig spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1579 (2016-2017)
Innlevert: 20.09.2017
Sendt: 21.09.2017
Besvart: 28.09.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): I Innst. 386 S (2016 - 2017) om endringer i kommunestrukturen, ber et flertall bestående av Ap, KrF, Sp og SV om at fylkesmannens forslag til grenseendring mellom Ski og Ås ikke gjennomføres. Flertallet sier at før eventuelt vedtak fattes, må kommunestyret og befolkningen høres, og ved konflikt bør saken behandles i Stortinget.
Vil statsråden legge dette flertallets merknader til grunn om det eventuelt igangsettes et arbeid med grenseendringer mellom kommunene Ski og Ås?

Begrunnelse

I sin innstilling til departementet om gjennomføring av kommunereformen i Akershus, heter det at fylkesmannen mener Oppegård, Ski og Ås bør slås sammen til en kommune. Videre at en ny kommune bestående kun av Ski og Oppegård forutsetter en grensejustering mellom Ski og Ås. Fylkesmannens forslag er at en ny kommunegrense mellom Ski og Ås flyttes vestover og i sin helhet trekkes langs E 18.
I kommunal- og forvaltningskomiteens innstilling til Prop. 96 S om endringer i kommunestrukturen, Innst. 386 S (2016-2017), vises det til en henvendelse til komiteen fra Ås kommune. I henvendelsen refereres følgende kommunestyrevedtak fra 1. febr. 2017:

"Ås kommune fraråder å foreta større grenseendringer. Det ødelegger våre forutsetninger for å forbli en robust kommune og er følgelig i strid med kommunereformens målsettinger."

Komiteens flertall, representantene fra Ap, KrF, Sp og SV, sier i en merknad at eventuell gjennomføring av en så omfattende grenseendring som skissert for Ås kommune, må betraktes som en tvangsdeling, og er et tvangstiltak på linje med tvangssammenslåing mot kommuners egne vedtak. Flertallet mener derfor at slik grensejustering ikke bør gjennomføres.
Etter inndelingslovens § 6 er ansvaret for grensejusteringer mellom kommuner lagt til Kongen. § 10 har bestemmelser om utredning, uttalelse fra berørte kommuner og innhenting av innbyggernes syn på forslaget til grenseendring.
Flertallsmerknaden i Innst. 386 S mener at fylkesmannens forslag til grenseendring ikke bør gjennomføres. Dersom forslaget likevel følges opp sier flertallet at ved siden av å følge saksbehandlingsreglene gitt i inndelingslova, bør saken behandles i Stortinget dersom det er konflikt mellom de berørte kommuner.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Departementet har formidlet til fylkesmennene at utredninger og vedtak om grensejusteringer skulle avvente kommunenes og Stortingets vedtak om hvilke kommuner som skal slås sammen. Grensejusteringer var derfor ikke en del av Prop. 96 S (2016–2017). Som representanten selv nevner, har Kongen myndighet til å avgjøre saker om grensejusteringer, jf. § 6 i Inndelingslova. Denne myndigheten er delegert til Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Noen av grensejusteringene som er foreslått, gjelder kommuner som skal slå seg sammen. Det vil være hensiktsmessig at disse eventuelt iverksettes på samme tidspunkt som sammenslåingene. Departementet sendte derfor i mai et brev til alle fylkesmannsembetene, hvor vi ba om en oversikt over foreliggende initiativ om grensejusteringer i de enkelte fylkene. Fylkesmannen i Oslo og Akershus opplyste i sin tilbakemelding at både Oppegård og Ski har vedtatt at de ønsker en vurdering av grenser mellom Oppegård/Ski og Ås kommune. Ås kommune har i brev til fylkesmannen (juni 2016) uttalt at det kan være hensiktsmessig for Ås å samarbeide med nabokommunene om små grensejusteringer, men at eventuelle større justeringer må være gjenstand for et mer omfattende arbeid i etterkant av kommunereformarbeidet. Fylkesmannen har som kjent også omtalt og anbefalt en grensejustering mellom Ås og Ski kommune i sin tilrådning til departementet av 28. september 2016. Fylkesmannen anbefaler derfor at en slik grensejustering utredes. På bakgrunn av dette ga departementet 4. juli fylkesmannen i Oslo og Akershus i oppdrag å utrede konsekvensene av en grensejustering mellom Ski og Ås kommuner, som omfatter de aktuelle områdene som fylkesmannen har pekt på i sin tilrådning av 28. september 2016. Departementet har også meddelt fylkesmannen at nøyaktig hvilke områder som skal inngå i utredningen, kan avklares i samråd med kommunene. Utredningen kan også se på ulike alternativer innenfor området. Utredningen skal gi opplysninger om relevante forhold som folketall, areal, geografi, kommunikasjonsforhold, pendling, utbyggingsmønster og det kommunale tjenestetilbudet. Kommunene og andre offentlige etater forutsettes raskt å framskaffe det relevante informasjonsgrunnlaget, på fylkesmannens anmodning. Fylkesmannen skal også legge til rette for at Ski og Ås kommuner og innbyggerne i de berørte områdene får anledning til å uttale seg om saken før endelig avgjørelse. Dersom fylkesmannen anbefaler en grensejustering, skal et klart og entydig forslag til ny kommunegrense foreslås overfor departementet. Fylkesmannen har hatt møte med alle berørte kommuner om saken for å drøfte prosessen for utredning videre. Etter det jeg er kjent med, tar fylkesmannen sikte på å ha en utredning ferdig våren 2018. Jeg vil da sørge for at det eventuelt fattes vedtak så raskt som mulig etter dette.