Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1583 (2016-2017) Innlevert: 21.09.2017 Sendt: 21.09.2017 Besvart: 25.09.2017 av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen
Ulf Isak Leirstein (FrP): Vil justis- og beredskapsministeren sørge for at ingen kommer inn i Norge dersom de nekter å identifisere seg, eksempelvis ved å insistere på å ikke ta av seg nikab eller burka?
Per-Willy Amundsen: Når det gjennomføres grensekontroll av reisende som ønsker å passere Schengens yttergrense inn til Norge, skjer dette i henhold til reglene om grensepassering i utlendingsloven, utlendingsforskriften og grenseforordningen (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/399 om bevegelsen av personer over grenser). Jeg vil få presisere at når det er gjeninnført indre grensekontroll, får disse reglene også anvendelse så langt de passer ved passering av indre Schengen-grense inn til Norge. Utlendingsloven § 15, annet ledd, første punktum, pålegger grensekontrollen å påse at enhver som ønsker å krysse yttergrensen er i besittelse av gyldig pass eller reisedokument. Formålet er å kunne fastslå den reisendes identitet, slik at man vet hvem som reiser inn og oppholder seg i Norge. Politidirektoratet opplyser at man for å kunne fastslå den reisendes identitet, må se ansiktet til den reisende, slik at bildet i legitimasjonsdokumentet kan sammenliknes med ansiktet til innehaveren.Dersom den reisende skulle nekte å oppgi sin identitet i grensekontrollen, vil det etter utlendingsloven § 15, annet ledd, annet punktum, være adgang til å visitere den reisende. Det at den reisende nekter å oppgi sin identitet behøver ikke nødvendigvis å være en aktiv handling, men også at man forholder seg passiv, taus eller liknende. Politidirektoratet har opplyst at man legger vekt på at grensekontrollen skal gjennomføres på en måte som ivaretar hensynet til den enkelte reisendes verdighet og integritet. Hvis for eksempel en tildekket kvinne ikke ønsker å vise ansiktet i den ordinære passkontrollen, kan det legges til rette for at personen tilbys kontroll i et skjermet område av en betjent av samme kjønn. Dersom den reisende insisterer på å ikke ta av seg nikab eller burka, slik at det ikke er mulig å gjennomføre en identitetskontroll på grensen, vil den reisende ikke fylle vilkårene for innreise til Norge. Konsekvensen av dette vil være at vedkommende avvises på grensen, med mindre man finner grunn til å visitere den reisende for å bringe identiteten på det rene. På denne bakgrunn mener jeg dagens regelverk allerede sikrer at reisende som nekter å identifisere seg ikke kan passere yttergrensekontrollen.