Morten Wold (FrP): Vil statsråden, med bakgrunn i vedtak i EU-domstolen, sørge for at det ikke vil koste brukerne ekstra å ringe kundeservice innen offentlige helsetjenester og instanser?
Begrunnelse
Mange har opplevd å bli belastet for store beløp etter å ha kontaktet kundeservice i ulike selskap og firma. Spesielt gjelder dette ved bruk av såkalte femsifrede telefonnumre.
Nå krever Forbrukerombudet at denne praksisen avvikles, som en følge av et vedtak i EU-domstolen av 3. mars 2017. Der slås det fast at næringsdrivende ikke kan henvise kunder til kostbare spesialnumre for å komme i kontakt med kundeservice.
Selskapene har fått frist til 15. oktober med å foreta endringene. Etter dette vil det bli gjennomført en tilsynsaksjon for å kontrollere at endringene er gjort.
Jeg er blitt gjort oppmerksom på at det offentlige tilbudet Pasientreiser HF tilbyr kundeservice gjennom en plattform som koster mer å kontakte enn ved oppringning til vanlig telefon.
På deres hjemmeside kan man lese følgende:
«Å ringe 05515 koster kr 0,99 kroner i oppstart og kr 1,99 per minutt fra privat fasttelefon med abonnement fra Telenor. Samtaler via andre telefonoperatører har egne takster avhengig av operatør og abonnementsvilkår. Merk at det som oftest er dyrere å ringe 05515 fra mobil enn fra fasttelefon».
Det nasjonale foretaket mottok hele 1,9 millioner telefonhenvendelser til 05515 i 2016. De som ringer er pasienter og pårørende, oftest i forbindelse med behov for hjelp til utfylling av et til dels komplisert firesiders søknadskjema.
Forbrukerombudet opplyser at de har fått flere klager på Pasientreisers kostbare kundeservice, noe de også har fått når det gjelder andre offentlige instanser som politiet og skatteetaten.
Det er ikke akseptabelt at kundene skal betale ekstra for bruk av offentlige telefontjenester spesielt med tanke på at private næringsdrivende har fått beskjed om å avvikle tilsvarende ordninger.