Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1624 (2016-2017)
Innlevert: 29.09.2017
Sendt: 29.09.2017
Besvart: 06.10.2017 av olje- og energiminister Terje Søviknes

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Kan statsråden gi en utfyllende oversikt over hvor stor andel av sluttbrukerne i lavspenningsnettet som har en effektverdi i samsvar med de krav som stilles i leveringskvalitetsforskriftens § 3-3, i praksis en spenning i intervallet 207–253 V?

Begrunnelse

I leveringskvalitetsforskriftens § 3-3 om «Langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi» heter det:

«Nettselskap skal sørge for at langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi, er innenfor et intervall på ± 10 % av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, i tilknytningspunkt i lavspenningsnettet.»

I veiledning til forskriften heter det i punkt 3.3.1 heter at:

«Bestemmelsen tillater at spenningen ligger innenfor et intervall på ± 10 % av nominell spenning. I et nett med nominell spenning lik 230 V må spenningen ligge innenfor 207–253 V.»

For høy spenning over tid kan føre til havari på elektrisk utstyr som følge av varmeutvikling eller at komponentene, spesielt kondensatorer, transistorer o.l., ikke tåler påkjenningen.
Leveringskvalitetsforskriften forvaltes av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Forskriften regulerer både leveringspålitelighet (antall og varighet på avbrudd) og spenningskvalitet. Det følger av leveringskvalitetsforskriften at det er nettselskapet som har ansvar for å levere elektrisitet av en kvalitet som er innenfor minimumskravene i forskriften.

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Nettselskapene plikter å behandle og registrere alle henvendelser om misnøye på leveringskvaliteten. I en periode på nær 3 år (1.1.2014 – 1.10.2016) mottok nettselskapene totalt 3638 henvendelser om spenningskvalitet. Selskapene har til sammen om lag 3 millioner sluttbrukere. Av de 3638 henvendelsene er det påvist brudd på én eller flere spenningskvalitetskrav i 1624 av tilfellene. Av de 1624 bruddene som er påvist, skyldes 457, dvs. 23 prosent, at spenningens effektivverdi har vært utenfor grenseverdiene på ± 10 prosent.
Leveringskvalitetsforskriften stiller krav til at dersom det påvises brudd på kravene til spenningskvalitet i leveringskvalitetsforskriften, skal forholdet utbedres uten ugrunnet opphold.
Tallene ovenfor tar kun høyde for tilfellene der nettkunde har henvendt seg til nettselskapet. Andelen sluttbrukere med spenning utenfor kravene i leveringskvalitetsforskriften kan derfor være noe større enn denne oversikten viser. De fleste kunder som opplever store problemer med spenningskvaliteten vil imidlertid kontakte nettselskapet. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurderer det derfor slik at det store flertallet av sluttbrukere har en spenning som er i henhold til kravene i leveringskvalitetsforskriften.
Ved innføringen av AMS vil nettselskapene få bedre forutsetninger for å få oversikt over spenningen hos sluttbruker.